תביעות פיצויים תאונות דרכים

הידעתם כי רק בשנת 2021 נהרגו 356 בני אדם בתאונות דרכים? נתון זה מהווה חלק מזערי מכלל הנתונים העגומים והכואבים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במהלך שנה אחת בלבד מתרחשות אלפי תאונות דרכים ברחבי הכבישים השונים, אינספור פצועים בדרגות חומרה שונות ואף אובדן נפשות.  כל אדם בין אם הוא הולך רגל, נוסע, או נהג עשוי להיות מעורב בתאונת דרכים בשלב כזה או אחר. בהתאם לכך קיימת חשיבות מרבית להיכרות עם החוק.

במאמר זה נעניק לכם מדריך מלא בנושא פיצויים תאונת דרכים, בהתייחס לסוגי התאונות השונות, פציעות ודרכי התמודדויות.

מדוע זכאי הנפגע בתאונת דרכים לפיצויים?

תביעות-פיצויים-תאונות-דרכים - accidents-adv

מעורבות בתאונת דרכים היא חוויה טראומתית וקשה לנפגע, כאשר בעת התרחשותה עשויים לחול שני נזקים הן לגוף והן לרכוש. במקרה שחל נזק לרכוש, קל יותר לפתור את הנושא מכיוון שבמקרה שהרכב ניזוק, לוקחים אותו למוסך וכאן בעצם תמה לה הסאגה. אך במקרה שאדם נפגע כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים, הנזק עשוי להיות משמעותי, ארוך טווח ובעל השלכות מהותיות לעתיד. במקרה שכזה, עשויים חייו של הנפגע להשתנות מקצה לקצה לרבות: שינוי מקום עבודה או שמא פגיעה ביכולתו לצאת לעבוד, קבלת טיפולים רפואיים ממושכים, לעיתים גם התאמת הדיור בהתאם לחומרת הפציעה ועוד. לכן, נקבע כי כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

נפצעתם בתאונת דרכים? חשוב להכיר את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(1975), לא נדרש הנפגע להוכיח כי הנזק שנגרם לו הוא כתוצאה מהתרשלותו של הפוגע. עד כניסתה של הרפורמה הנ"ל, לא כל אדם היה זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לו בתאונת דרכים מכיוון שההליך אליו היה צפוי הוא ארוך ומייגע ובמסגרתו נדרש להוכיח את אשמת הפוגע בכדי להיות זכאי לפיצויים. משנת 1975, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד ללא חשיבות נטל האשמה.

תאונת שרשרת
תאונת שרשרת

כיצד חוק הפלת"ד מסייע לנפגע בתאונת דרכים לקבל פיצויים?

כפי שציינו קודם לכן, כל נפגע בתאונת דרכים אשר עומדים בקריטריונים השונים, זכאי לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד. חוק זה הביא עימו הרבה דברים טובים כדוגמת פיצויים מהירים, אין צורך בהוכחת נטל האשמה וכן הלאה. להלן שלוש דברים מהותיים שביצע חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים:

פיצויים מהירים באמצעות שלושה אמצעים: הסבר אודות האמצעים:
אחריות מוחלטת בהתאם לקבוע בחוק הפלת"ד, על מנת להיות זכאים לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים, לא נדרש הנפגע להוכיח את האשמה של הפוגע. זאת אומרת שלפי ההסדר הנ"ל, ההליך הצפוי יהיה מהיר יותר מכיוון שלא נדרש הליך משפטי מסורבל ומייגע.
הרחבת חובת הביטוח לפי פקודת ביטוח רכב מנועי בהתאם לחובת הביטוח ע"פ פקודת ביטוח רכב מנועי בהתייחס לסיכוני צד שלישי, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים יוכל לקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לו, בלא דיחוי! חברות הביטוח אינן יכולות לעכב את התשלומים שמגיעים לנפגעים.
הקמת תאגיד קרנית עד חקיקת הרפורמה החדשה, אנשים שניזקו בגופם מרכב ללא ביטוח חובה, או שמא שלא היה להם כל סממן אודות פוליסת הביטוח של הרכב(תאונת פגע וברח) נותרו ללא פיצויים בגין הנזק הגופני שנגרם להם כתוצאה מתאונת הדרכים. בהתאם לכך הוקם תאגיד קרנית שמטרתו להבטיח פיצויים לנפגעים בתאונות דרכים במקרים בהם לא יכולים הנפגעים להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח.

כיצד מחושבים הפיצויים לנפגע בתאונת דרכים?

בעת הגשת תביעת פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים, סכום הפיצויים מחושב בהתאם למספר פרמטרים שונים בהתאם לממצאים האישיים של כל נפגע ונפגע לרבות: גיל, שיעור הנכות, השתכרות טרם התאונה, אובדן כושר השתכרות עתידי, עיסוק הנפגע ועוד מספר פרמטרים הנוגעים לפציעת עצמה כמו למשל: סיוע מצד שלישי, התאמת הדיור בהתאם לנכותו של הנפגע, החזרי הוצאות רפואיות כדוגמת רכישת תרופות, נסיעות לטיפולים וכן הלאה. לאור האמור, לחבורת הביטוח אין סכום פיצויים זהה לכלל הנפגעים, אלא כל מקרה נבדק בהתאם לגופו ולממצאיו. לכן, על מנת להוציא את סכום הפיצויים המקסימלי, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים הבקיא בתביעות פיצויים בכדי שזה יעניק להם ייצוג מקצועי והולם וינחה אותכם בכל אשר אתם נדרשים לעשות.

האם כל אדם שנפגע בתאונה דרכים זכאי לקבל פיצויים?

עד כה השתמע כי כל אדם שנפגע פגיעה גופנית כזאת או אחרת זכאי לקבלת פיצויים בגין פציעתו אך אין כך הדבר. בכדי להיות זכאים על הנפגע בתאונה לעמוד במספר קריטריונים שונים בהתאם לקבוע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. קיימים מקרים שבהם לא יהיה זכאי הנפגע לקבלת פיצויים מכוח חוק הפלת"ד(הוא תמיד יכול לפנות לאפיק הנזיקי) לרבות:

  • בעת התרחשות תאונת דרכים ברכב שהתבצעה במכוון בכדי לזכאות את הנפגע בפיצויים. במקרה שכזה לא רשאי הנפגע לקבל פיצויים מכוח חוק הפלת"ד.
  • בעת התרחשות תאונת דרכים במהלך נסיעה ברכב שהתבצע בו פשע. גם במקרה דנן, לא רשאי הנפגע לפיצויים לפי חוק הפלת"ד.

בכדי שהתאונה תזכה את הנפגע בפיצויים בגין נזקי הגוף שנגמרו לו עליו לעמוד בקריטריונים הבאים: הרכב הינו רכב מנועי למטרות תחבורה, הנזק נגרם בגין ניצול הכוח המכני המרבי של הרכב, הרכב אינו שינה את ייעודו המקורי, הנזק נגרם בגין התפוצצות או התקלחות שחלה ברכב, הנזק נגרם בגין פגיעה ברכב אחר שעמד בחנייה אסורה, התאונה נגרמה בעקבות מרכיב ברכב/ חומר אחר שהוא חיוני לנסיעה. לכן, אם אתם מעוניינים לדעת האם אתם זכאים לפיצויים בהתייחס לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, עליכם להסתייע בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים בעניין.

דוגמאות לפיצויים לאחר תאונת דרכים

מעורבות בתאונת דרכים עשויה להוביל לנזקים קשים ומשמעותיים לנפגע כדוגמת: שברים, צלקות, נכויות וכן הלאה. בהתאם לכך, חשוב לדעת כי ניתן לתבוע פיצויים הן מחברת הביטוח והן מביטוח לאומי בגין הנזק הפיזי שנגרם לכם. יחד עם זאת, יש לציין כי הגשת תביעת הפיצויים על ידי עורך דין המתמחה בתחום תאונות הדרכים עשויה להטיב עם הנפגעים ולמקסם עבורם את סכום הפיצויים אליו הם זכאים. צוות אקסידנט ריכז עבורכם מספר דוגמאות מן הפסיקה הנוגעות לסטטוס הפיצויים:

גיל הנפגע ביום התאונה נכות רפואית פיצוי שהתקבל בגין הפציעה
29  לא קיימת נכות רפואית לנפגע 28,000 ₪

הפיצוי התקבל טרם הגיעו לביהמ"ש.

24  10% נכות – שבר בעצם הבריח 152,000 ₪
43  20% נכות – אורתופדי 240,000 ₪
43  7.5% נכות – אף אוזן גרון 160,000 ₪
72  19% נכות – אורתופדי 476,000 ₪
35   35% נכות – אורתופדי+ צלקת 850,000 ₪
57  10% נכות – אורתופדי 70,000
27  5% נכות – קרסול 85,000 ₪
33  10% נכות –  אורתופדי 330,000 ₪
27  47% נכות 2,200,000 ₪
47  18.7% נכות 396,000 ₪

בהתאם לנתונים המופיעים בטבלה יש לומר כי קיימים מספר פרמטרים מהותיים אשר נלקחים בחשבון בשלב חישוב סכום הפיצויים לנפגע. לכן, גם כאשר נפסקה נכות זהה לשני נפגעים שונים, אין זה אומר כי הינם יהיו זכאים לסכום פיצויים זהה. כפי שצוין, יש להסתייע בשירותיו של עו"ד מיומן המתמחה בתביעות פיצויים בכדי שזה ינהל עבורכם את ההליך בצורה הטובה ביותר בהתאם לנסיבות העניין.

האם קיים שוני בין סוגי התאונות לבין סכום הפיצויים אליו זכאי הנפגע?

חשוב להבחין בין סוגי התאונות השונות בכדי לדעת את מי עליכם לתבוע בעת התרחשות תאונת דרכים עם נזקי גוף למשל:

בעת התרחשות תאונת דרכים בהיותכם הולכי רגל – עליכם להגיש תביעת לחברת ביטוח החובה של הרכב ממנו נפגעתם, במקרה שאין ברשות הרכב ביטוח חובה, ניתן להגיש תביעת פיצויים לתאגיד קרנית(תאגיד ממשלתי).

בעת התרחשות תאונה עצמית בהיותם נוהגים ברכב – יש להגיש תביעה לחברת הביטוח של רכבכם. במקרה דנן תדרשו להוכיח כי התאונה לא התבצעה באופן מכוון בכדי לקבל פיצויים. חשוב להבין כי מדובר במקרה חריג מכיוון שאף אדם אחר מלבדכם לא יכול להעיד אודות התרחשות התאונה.

בעת התרחשות תאונת דרכים עם רכב אחר – כל נהג / נוסע רשאי להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח של הרכב בו הוא נמצא בשעת התאונה ולא לחברת הביטוח של הרכב הפוגע.

בעת התרחשות תאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה – רשאי הנפגע להגיש תביעה פיצויים לחברת הביטוח ובנוסף תביעה לביטוח לאומי.

במקרה שנפגעתם בתאונה בהיותכם הולכי רגל ואין לכם פרט מזהה בנוגע לרכב הפוגע – התאונה תוגדר כתאונת פגע וברח, ובהתאם לכך הוסדר בחוק הפלת"ד כי לא ייתכן שנפגעים אלו יותרו ללא כל פיצויים בהתאם לכך הוקם תאגיד קרנית שמטרתו להעניק פיצויים לאנשים שנפצעו פיזית בתאונת דרכים ואין בידם כל סממן מזהה אודות פרטי הפוליסה של הרכב הפוגע.

חשוב להבין כי סכום הפיצויים לא משתנה בהתאם לסוג התאונה, אלא בהתאם לפרמטרים של כל נפגע ונפגע כפי שצוין קודם לכן. לצורך ההמחשה, הניחו שנפגע מס' 1 משתכר בסכום של 10,000 ₪ בחודש ואילו נפגע מס' 2 משתכר בסכום של 5000 ₪, וכתוצאה מהפגיעה שניהם נאלצו לשבת בביתם לפרק זמן ממושך. האם סכום הפיצויים ביניהם יהיה זהה? בוודאי שלא! במקרה דנן נתנו רק פרמטר אחד הנוגע לסכום ההשתכרות אך קיימים פרמטרים נוספים כמו למשל אובדן כושר עבודה, כאב וסבל, עוגמת נפש וכן הלאה. לכן אין התאונה מבדילה בין סכום הפיצויים, אלא נתוניו האישיים של הנפגע.

כיצד ניתן להגיש תביעת פיצויים לקרנית בגין תאונת דרכים המוגדרת כפגע וברח?

במקרה שנגרם לך נזק גופני כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים ואין בידכם כל סממן מזהה אודות הנהג הפוגע, אתם רשאים להגיש תביעה לתאגיד קרנית. בעת הגשת תביעת הפיצויים לקרנית עליכם לעמוד במספר קריטריונים שונים לרבות: אין בידכם כל סממן מזהה אודות פוליסת הביטוח של הרכב ממנו נפגעתם, הנזק הפיזי שנגרם לו הוא כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים וכן הלאה. גם במקרה בו נפצעתם מרכב שאין ברשותו ביטוח חובה, הינכם זכאים לקבלת פיצויים מכוח תאגיד קרנית. על מנת להוכיח שנזקכם אכן נגרם בתאונת דרכים תידרשו להביא כל פרט אשר עשוי להעיד על כך למשל: תמונות / סרטונים / עדי ראייה / ממצאים רפואיים כאלו ואחרים וכן הלאה. גם בסיטואציה זו, קיימת חשיבות רבה להסתייע בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים.

מעורבים בתאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה? כך תתבעו פיצויים

אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מודעים לעובדה כי הם זכאים לתביעת פיצויים בגין התאונה בה היו מעורבים ולמה? רבים נוטים להאמין כי המונח "תאונת עבודה" חל רק במקרה שנפצעתם במהלך העבודה עצמה! אך אין זה נכון. תאונת דרכים עשויה להיות מוגדרת כתאונת עבודה גם בהיותכם יוצאים ממנה בדרכה לביתכם, וגם בהיותכם בדרכה אליה. על מנת שתאונת דרכים תוגדר כתאונת עבודה יש לבדוק כי לא נותק הקשר הסיבתי בין העבודה לבין התאונה, אז מה זה בעצם אומר? במקרה שיצאתם מהעבודה ונסעתם ישירות לביתכם, זוהי הסיטואציה הקלה ביותר מכיוון שמתקיים כאן הקשר ולכן התאונה תוגדר כתאונת דרכים. המצב "מסתבך" אם ביצעתם עצירה במהלך דרכם לעבודה או ממנה, לכן במקרה שכזה יש לבדוק האם העצירה נחשבת להשתהות סבירה או השתהות חריגה.

השתהות חריגה – לדוגמא, במקרה בו העובד יצא ממקום עבודתו וביצע עצירה בסופר / בבית המרחקת / בקניון או כל דבר שאינו שגרתי ואינו נעשה בקביעות, לא תוכר העבודה כתאונת דרכים מכיוון שההשתהות הינה חריגה!

השתהות סבירה – במקרה דנן מדובר על עצירה שמתבצעת באופן רציף ושגרתי בדרך כלל כמו למשל: לקיחת הילדים לגן / אסיפת הילדים מן הגן. בסיטואציה שכזאת הסיטואציה תוגדר כהשתהות סבירה ולכן כן יטו להכיר בתאונה כתאונת עבודה. גם במקרה שהאדם נפגע במהלך הפסקת הצהריים תיחשב ההשתהות כסבירה.

במקרה שהתאונה אכן תוכר כתאונת עבודה בהתאם לכלל הפרמטרים השונים, על הנפגע להגיש תביעת פיצויים הן לחברות הביטוח של הרכב והן לביטוח לאומי. סכום הפיצויים שאותו עשוי הנפגע לקבל מטעם ביטוח לאומי יקבע לפי אחוזי הנכות שתראה לנכון הוועדה הרפואית לייחס לו, ככל שאחוזי הנכות יטו להיות גבוהים כך גם סכום הפיצויים.

מעוניינים להגיש תביעת פיצויים בגין מעורבות בתאונה?  הסתייעו בעורך דין תאונות דרכים

התעסקות מול חברות הביטוח השונות ואף מול המוסד לביטוח לאומי, היא לא פשוטה ואף דורשת ידע רב ומקצועיות. חשוב להבין כי בעת התרחשות תאונת דרכים, הנפגע חוו זמנים שאינם פשוטים כתוצאה ממעורבות בתאונה הן פגיעה נפשית והן פגיעה פיזית. בהתאם לכך רבים נוטים לקבל כל הצעת פיצויים שתינתן להם מחברות הביטוח וחבל, מכיוון שברוב המקרים תיטה חברת הביטוח להציע לנפגע סכום פיצויים נמוך מזה שמגיע לו. הסתייעות בידי עורך דין תעבורה עשויה להטיב עם הנפגעים בכך שהם יהיו זכאים לסכום הפיצויים המקסימלי שמגיע להם! ללא כל טרחה ומאמץ מצידם. עורך דין תאונות דרכים מיומן ומקצועי יעשה עבורכם את כל הנדרש מהשלב הראשוני ועד לשלב הסופי. בנוסף, חשוב לדעת כי סכום שכר הטרחה של עורך דין קבוע בחוק, וכי הוא משולם לבסוף מסך הפיצויים אליהם אתם זכאים. משמע שאינכם נדרשים לשלם בשלב הראשוני לעורך הדין שכר טרחה, כן יש לקחת בחשבון שקיימות הוצאות נוספות כדוגמת תשלומי אגרה לבתי משפט, תשלום עבור תצלומי חומר וכן הלאה.

מהו שכר הטרחה של עורך דין בתביעת פיצויים בתאונת דרכים?

000

כפי שצוין לעיל, שכר הטרחה של עורך הדין קבוע בחוק ולא ניתן לחרוג ממנו בשום דרך ובשום צורה. בעת הגשת תביעת פיצויים לנזקי גוף כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים שכר הטרחה של עורך הדין נלקח מסכום הפיצויים הנוספים בהתאם לאחוז שנקבע. חשוב לדעת כי שכר הטרחה עשוי להיות : 8% / 11% / 13% בהתאם לדרך הטיפול בתיק לרבות:

  1. במקרה שהושגה פשרה בתביעת הפיצויים מבלי שהוגשה תביעה לבית המשפט, שכר הטרחה של עורך הדין במקרה דנן יעמוד על 8% בתוספת מע"מ מסך הפיצויים הכולל שנפסק לנפגע.
  2. במקרה שהושגה פשרה בתביעת הפיצויים אך לאחר שהוגשה התביעה לבית המשפט, שכר הטרחה של עורך הדין הינו 11% בתוספת מע"מ מסך הפיצויים.
  3. אם לא הושגה פשרה, והטיפול בתיק הסתיים רק לאחר מתן פסק דין בביהמ"ש, שכר הטרחה הוא 13% בתוספת מע"מ.

בנוסף, על הנפגע לקחת בחשבון שכן ייתכנו הוצאות כאלו ואחרות הנוגעות לטיפולו בתיק כדוגמת אגרה לבית המשפט, הזמנת חומר רפואי בעניינו וכן הלאה.

לסיכום, מה עליכם לדעת בעת הגשת תביעת פיצויים בתאונת דרכים?

בין אם חוויתם תאונת דרכים או בין אם לא, חשוב לדעת מספר דברים מהותיים אשר עשויים לסייע לכם או למקורביכם בשלב כזה או אחר. בעת התרחשות תאונת דרכים, לרוב הנפגע ויתר המעורבים יחושו בלבול, לחץ, חרדה, חוסר הבנת המציאות ועוד! בהתאם לכך קיימת חשיבות מרבית להתפקס ולהבין מה עליכם לעשות בשלב זה. זכרו, הטיפים הבאים עשויים להקל על חייכם משמעותית וכן על הגשת תביעת הפיצויים בעת גרימת נזקי גוף. להלן מספר כללים חשובים שעליכם ליישם בעת תאונת דרכים:

  • בראש ובראשונה, אם מצבכם הפיזי מאפשר זאת, יש לקחת מהנהג המעורב את פרטיו האיישים בדגש על חברת הפוליסה שלו.
  • יש לקבל טיפול רפואי בסמוך לתאונה גם אם אינכם חשים בשלב זה פגיעה. חשוב להבין כי ברגע שהגוף חווה סטרס כמו מעורבות בתאונת דרכים, לעיתים רבות הכאבים והפגיעות אינן נראות לעין ואף אינן מורגשות, אך אין זה אומר שלא קרה דבר בתאונה. מומלץ להיבדק על ידי רופא מומחה בכדי לוודא שאתם בסדר ואף לקבל טיפול הולם וראוי בהתאם למצבכם.
  • במקרה שהגיעה משטרה למקום ובין שלא, עליכם להצהיר אודות התרחשות התאונה ולקבל אישור על כך. מבלי האישור הנ"ל לא תוכלו להגיש תביעת פיצויים.
  • יש לשמור את כל המסמכים הרפואים לרבות: קבלה לאמבולנס, אישור ממיון, ימי מחלה, הפניות לבדיקות, מרשמים למיניהם וכן הלאה. בנוסף, מומלץ לציין בכל בדיקה ובדיקה שהינכם מגיעים בגין מעורבות בתאונת דרכים, ולוודא כי זה נרשם בפרוטוקול הרפואי.
  • אם התאונה הייתה תאונה עצמית, מומלץ לבדוק האם קיימים עדי ראייה במקום, אם כן יש לבקש מהם את פרטיהם האישיים בדגש על שם מלא ומספר טלפון. ייתכן ותהיו זקוקים להם בשלב הגשת תביעת פיצויים.
  • החשוב ביותר, אל תקלו ראש, התמודדות מול הגופים המבטחים לבד עשויה שלא להטיב עימכם ואף לפגוע בסכום הפיצויים שהינכם זכאים לו. הקפידו להיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים אשר בקיא בתביעות פיצויים.

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של תאונה עשויות להיגרם נזקי גוף ונזקי רכוש. במקרה של תאונת שרשרת, מעורבים למעלה משני רכבים, כאשר השאלה הנשאלת היא, על מי מוטל נטל האשמה בגרימתה?

לכל המידע בנושא אחריות התאונה, הגשת תביעות, ומה ניתן לעשות בעת מעורבות בתאונה שרשרת, בהמשך הקריאה.

 

הגדרת תאונת שרשרת, מהי?

על פי ההגדרה בחוק, תאונת שרשרת היא כל תאונה בה מעורבים למעלה משני רכבים יחדיו. בהתאם לקביעה הכללית, במקרה של תאונה כזאת, ההנחה היא כל נהג אחראי לנזק שהתרחש לרכב לפניו כתוצאה מהתאונה. הנחה זו מסתמכת על העובדה כי כל רכב שהתנגש ברכב שלפניו, לא שמר על מרחק סביר ומספק ומכאן האחריות לפגיעה ברכב שמלפניו, תחול על הנהג. אולם, קיימים מקרים מורכבים בתאונות שרשרת בהם קשה לקבוע את אחריותם של כלל הנהגים המעורבים לנזקים שנגמרו לרכבים.

 

על איזה נהג יוטל נטל האשמה במקרה של תאונת שרשרת?

תאונת שרשרת - accidents-adv

נהגים המעורבים בתאונת דרכים נדרשים בביצוע בירוקרטיה מורכבת ומסועפת לרבות:

  • החלפת פרטים עם הנהגים האחרים
  • דיווח למשטרה על התרחשות התאונה
  • פנייה לחברת הביטוח
  • פנייה למוסך

אך כאשר אנחנו מדברים על מעורבות בתאונת שרשרת, הבירוקרטיה שציינו זה עתה, הופכת למורכבת יותר, מכיוון שמתעוררות שאלות רבות, לדוגמא :

  • על מי יוטל נטל האשמה?
  • מי נושא באחריות הנזק?
  • את מי מהמעורבים בתאונה יש לתבוע?
  • כיצד ניתן לקבל פיצויים?
  • מה ניתן לעשות במקרה בו נהג נתבע בגין הפגיעה מהתאונה?

לאור העובדה כי מדובר בהליך מסובך ומייגע, מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה, הבקיא בתאונות דרכים, בכדי שזה ינתב עבורכם את מסלול הפעולה הטוב ביותר במקרה שלכם.

 

מעורבים בתאונת שרשרת? כל מה חשוב לדעת

תאונת שרשרת מורכבת מטיבה, ועל כן בעת התרחשותה, חשוב לדעת מספר דברים מהותיים:

תאונת שרשרת: הסבר:
אחריות הנהג בגרימת התאונה בתאונת שרשרת, השאלה העיקרית היא, מי מכלי הרכב אשר מעורבים בתאונה יישא באחריות הנזק שנגרם, ומי מן המעורבים יהיה חשוף לתביעה?

בהתאם לקביעה בחוק, כל נהג אחראי על הנזק שנגרם לרכב הממוקם מלפניו בתאונה, מתוך הנחה כי הרכב לא שמר מרחק בטוח.

חשיבות סוג הרכב במעורבות בתאונה בעבר, היה נהוג לייחס חשיבות לסוג הרב המעורב בתאונת שרשרת, מתוך אמונה כי סוג הרכב השפיע על הסיכוי לגרימת התאונה, וזאת לאור חוסר קיומן של מערכות בטיחות מתוחכמות המשפיעות על מרחק העצירה.

כיום, נתון זה אינו רלוונטי, מכיוון שלא קיימת יותר הבחנה בין סוגי הרכבים השונים. משטרת ישראל ורשויות החוק, לא בודקות את סוגי הרכבים המעורבים בתאונה, אלא תאונת השרשרת נמדדת בהתאם לכמות הרכבים המעורבים בה. תאונת שרשרת תוגדר כך, כאשר מספר הרכבים המעורבים בתאונה עולים על שני רכבים.

מערכות בטיחות כאמצעי מניעה לתאונה בשונה מהתרחשות תאונת דרכים רגילה, אשר מתרחשת בד"כ על רקע פגיעה צידית, לרוב תאונת שרשרת מתאפיינת בכך שהיא כרוכה במפגש חזיתי עם הפגוש של הרכב. אנחנו ניטה לראות תאונות שרשרת במקרים רבים בעת עמידה בפקק, כאשר מתקדמים יותר מדי מבלי לשים לב לכך וכן הלאה.

היום, קיימות בפועל מערכות בטיחות מתקדמות המיועדות למנוע את התרחשותן של תאונות השרשרת כמו למשל : מערכת המתריעה על קרבת הרכב שלנו אל הרכב שמלפנינו.

הטלת האחריות על ידי הגורמים הרלוונטיים בתי המשפט לתעבורה וחברות הביטוח מייחסים משמעות עיקרית לשאלת שמירת המרחק של הרכבים. לאור האמור, יוצא מכך כי האשם בתאונת השרשרת לרוב יהיה הנהג מאחור ולא הנהג מלפנים. זאת אומרת, גם אם הנהג בלם בצורה פתאומית את רכבו, מי שנכנס בו מאחורה יוטל עליו נטל האשמה. בכפוף לחוקי התעבורה, חלה החובה לשמור מרחק סביר בין הרכבים בכדי למנוע מצב של תאונת שרשרת.

 

חשיבות הביטוח במקרה של התרחשות תאונת שרשרת

במקרה של תאונת שרשרת, יש לציין שני ביטוחים :

  1. ביטוח מקיף
  2. ביטוח חובה

מטרת הביטוח המקיף היא לכסות את נזקי הרכוש שנגמרו לרכב כתוצאה מתאונת השרשרת שהתרחשה. ביטוח חובה. לעומת זאת, מטרת ביטוח החובה היא להבטיח לנהג המעורב שקט נפשי ורשת ביטחון כלכלית בכך שהביטוח דואג לפצות את הנפגעים מהתאונה.במקרה של התרחשות תאונות דרכים מסוג "תאונת שרשרת", גם הפוגעים וגם הנפגעים עשויים למצוא עצמם נושאים בעלויות גבוהות לרבות:

  • הוצאות כספיות הנוגעות לטיפולי הרכב, הן של הפוגעים והן של הנפגעים.
  • הוצאות רפואיות, ואף פיצויים במקרה הצורך.

לאור האמור, קיימת חשיבות גדולה לקיומם של הביטוחים(מקיף + חובה) במקרה של התרחשות תאונת שרשרת.

תאונת שרשרת
תאונת שרשרת

מתקשים בהתמודדות מול חברות הביטוח במקרה של תאונת שרשרת? היוועצו עם עורך דין תעבורה

תאונות שרשרת הינן מסובכות ומסועפות בגין מעורבותם של מספר כלי רכב יחדיו. חשוב להבין כי תאונות אלו עשויות להיות מקור לתביעות רבות וכך גם לאינספור בעיות, למשל: מה קורה כאשר הרכב הפוגע לא מבוטח? או שמא בוחר להתנער מאחריותו בגרימת התאונה ואף מסרב למסור פרטים?

בדרך כלל ניטה לראות כי חברות הביטוח של הרכב הפוגע יעלו טענה בעניין הפגיעה המתייחסת לכך שאינם אשמים, ולכן תחול עלינו חובת ההוכחה. לאור העובדה כי מדובר בסוגיות משפטיות סבוכות אשר יתדיינו ככל הנראה בבית משפט, חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מיומן הבקיא בתחום תאונות דרכים, בכדי שזה יסייע לאותם הנפגעים, להתמודד אל מול חברות הביטוח הגדולות.

 

האם בתאונת שרשרת יש לפצות את הניזוק גם על הנזקים שנגמרו בקדמת הרכב?

לאחרונה אנו נתקלים בתופעה חדשה שצצה בחברות הביטוח, הגורסת כי אין לפצות את האדם הניזוק על נזקים שהתרחשו בקדמת הרכב, טענה זו באה מתוך מטרה להקטין את סכומי הפיצויים שעליהם לשלם. הנחת העובדה של מרבית חברות הביטוח מתייחסת לכך שאם הטענה תתקבל בבית המשפט בעניין הוכחת הנזק בחלקו הקדמי של הרכב, כתוצאה מכך יחויב הפוגע רק על הנזק שנגרם בחלקו האחורי של הרכב.

לשם ביסוס הטענה, חברות הביטוח נוהגות לבצע השוואה בין סכום הנזק אשר נגרם בחלקו האחורי של הרכב, לבין סכום הנזק בחלקו הקדמי, מתוך רצון להראות כי לא ייתכן שהפגיעה שהתרחשה מאחור תוערך בסכום נזק מופחת מזה שהתרחש מלפנים. הרי בהיגיון הבסיסי שלנו, בתאונת שרשרת עוצמת הפגיעה צריכה להתרחש מאחור הרכב ולא מלפנים.

טענתם של חברות הביטוח שגויה בבסיסה, מכיוון שלחלקו האחורי של הרכב אין חלקים זהים לאלו הנמצאים בחלקו הקדמי, ולכן ייתכן שיקרו מצבים בהם סכום הנזק יהיה שונה, ולא בהכרח ייטה לכיוונו של החלק האחורי.

 

כיצד בוחן בית המשפט את מעורבותם של המעורבים בתאונת שרשרת?

בעניין הטענה של חברות הביטוח, בית המשפט מינה מומחה מטעמו והתקבלה הכרעה כי לא ייתכן שגובה הנזק יהווה פונקציה לשאלת האשמה. נמצא כי תיקון בחלקו האחורי של הרכב לא כרוך בהכרח בהחלפת חלקים, לעומת תיקון בחלקו הקדמי של הרכב, ולכן לא ניתן לבסס את טענתם של חברות הביטוח. בנוסף, עוד הוסיף בית המשפט ואמר, כי גם במקרה בו התובע היה בתנועה עם רכבו לקראת עצירה, משמע שהמכה הייתה קלילה ורק עזרה לרכב להיהדף קדימה, עדיין יתקיים קשר בין הפגיעה מאחור, לנזק שהתרחש לחלק הקדמי של הרכב. לאור האמור, ניתן לומר כי בית המשפט מטיל את נטל הראיה על הפוגע מאחור.

 

האם יש צורך בעורך דין תעבורה, בתיקי תאונות שרשרת?

תאונת שרשרת - accidents-adv

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, קיימת חשיבות מרבית להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה בגין הסנקציות החמורות אשר עשויות להיות מוטלות על הנהג הנאשם, קל וחומר כאשר מדובר בתאונת שרשרת. קיומה של תאונה זו, מראה כי הנהגים לא פעלו בהתאם לחוק בכך שלא שמרו מרחק סביר בין הרכב שלהם לרכבים האחרים. עורך דין תעבורה המיומן בתאונות דרכים, עשוי לסייע לנהגים אלו באמצעות בחירת נתיב הפעולה הטוב ביותר עבורם.

סכום הפיצויים אינו זהה בין כלל האנשים, אלא נקבע בהתאם לפרמטרים האישיים שלך כדוגמת: ממוצע השכר שלך בחודשים שקדמו לתאונה, אובדן כושר השתכרות(בעבר ובעתיד) גילך וכן הלאה. ניתן למצוא מידע מעמיק בנושא באתר.
אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם חברת הביטוח מציעות לנפגע סכום פיצויים נמוך מזה המגיע לו. התמודדות מול גופים גדולים וממולחים דורשת לרוב הסתייעות בידי עורך דין המיומן לכך. עו"ד מקצועי ידע למקסם עבורך את התביעה ולנהל את כל ההליך הנ"ל על הצד הטוב ביותר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

במאמר זה דיברנו על:
עוד בנושא

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

אודות

אקסידנט – המרכז המשפטי לתאונות דרכים, הוקם מתוך שאיפה להעניק לכלל משתמשי הדרך השונים לרבות: נהגים, נוסעים והולכי רגל, מאגר מידע מקיף ורחב בתחום תאונות הדרכים בישראל. אקסידנט הוקם באמצעות צוות של מומחים בתחום תאונות הדרכים המכיל, עורכי דין מנוסים ומקצועיים ובוח...

הצהרת נגישות

משרדנו שם דגש ורואה חשיבות גדולה בהענקת שירות אישי, מקצועי, שיוויוני ונגיש לכל האנשים ובפרט לאנשים עם מוגבלויות. עלינו בקצרה המרכז המשפטי "אקסידנט" הוקדם עי משרד יערית אוליאל עו״ד תעבורה , מרכז ראשון מסוגו בישראל, מרכז מידע רב בנושא תאונות דרכים, הן...

מדיניות פרטיות

אקסידנט - המרכז המשפטי לתאונות דרכים – (להלן: "האתר") מכבדת את פרטיות כלל המשתמשים באתר האינטרנט שבבעלותה. להלן מדיניות האתר ביחס להגנת פרטיות המשתמשים בו. אקסידנט מתחייבת כלפי כלל המשתמשים לקיים מדיניות זו.   כללי בעת שימוש בשירותי האתר נאסף מ...

עורך דין תאונות דרכים

עורך דין תאונות דרכים אקסידנט עברת תאונת דרכים? אל תתמודד לבד! התייעצות עם עו״ד מומחה עשויה להציל לך את הרישיון ולקבל את הפיצוי שמגיע לך!  אקסידנט - המרכז המשפטי לתאונות דרכים לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו...

עמוד תודה

פנייתך נקלטה בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם! חזור אל דף הבית
צור קשר

צור קשר

צור קשר מעורבים בתאונת דרכים? אל תעמדו במקום! כתבו לנו עוד היום! אתר אקסידנט – המרכז המשפטי לתאונות בדרכים מורכב מצוות של עורכי דין ובוחני תנועה המובילים בתחום תאונות הדרכים בישראל. לכן, אם אתם נדרשים בניהול הליכים מול הגופים השונים כדוג...

תקנון האתר

תנאי שימוש 1. תנאים בזמן גישתך לאתר האינטרנט accidents-adv.co.il אתה מאשר, מסכים ומחויב לתנאי אתר accidents-adv.co.il זה ותנאי השימוש בו, כל התקנות והחוקים החלים בו, ומאשר כי עמידה וציות לחוקים המקומיים החלים היא על אחריותך הבלעדית. במידה ואינך מ...

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

אודות

אקסידנט – המרכז המשפטי לתאונות דרכים, הוקם מתוך שאיפה להעניק לכלל משתמשי הדרך השונים לרבות: נהגים, נוסעים והולכ...

הצהרת נגישות

משרדנו שם דגש ורואה חשיבות גדולה בהענקת שירות אישי, מקצועי, שיוויוני ונגיש לכל האנשים ובפרט לאנשים עם מוגבל...

מדיניות פרטיות

אקסידנט - המרכז המשפטי לתאונות דרכים – (להלן: "האתר") מכבדת את פרטיות כלל המשתמשים באתר האינטרנט שבבעלות...

עורך דין תאונות דרכים

עורך דין תאונות דרכים אקסידנט עברת תאונת דרכים? אל תתמודד לבד! התייעצות עם...

עמוד תודה

פנייתך נקלטה בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם! חזור אל דף הבית ...

צור קשר

צור קשר מעורבים בתאונת דרכים? אל תעמדו במקום! כתבו לנו עוד היום! אתר אקסידנט – המרכז המשפט...

תקנון האתר

תנאי שימוש 1. תנאים בזמן גישתך לאתר האינטרנט accidents-adv.co.il אתה מאשר, מסכים ומחויב לתנאי אתר ...