תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים רבים היו מעורבים בתאונת דרכים בעצמם או שמא מכירים אדם קרוב שהיה מעורב. לפי מחקרים שמבצעות עמותות פרטיות ורשויות המדינה, עולים ממצאים המוכיחים כי בתאונות דרכים יש דפוס חוזר של מעורבות גבוהה של נהגים ונהגות צעירים.

בטקסט הזה ננסה להסביר המון דברים שקשורים לתאונת דרכים של נהג צעיר או נהגת צעירה. בין היתר תוכלו לקרוא מהי ההגדרה החוקית של נהג צעיר, האם נהג צעיר שווה לנהג וותיק בדיון סביב תאונת דרכים, כיצד נקבעת הענישה לנהג צעיר המעורב בתאונה ומה הן ההשפעות של תאונת דרכים על רישיון הנהיגה של נהג צעיר שהיה מעורב באחת.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מעורבותם של נהגים צעירים בתאונת דרכים

הוכחה למעורבותם הרבה של נהגים צעירים בתאונות דרכים ניתן לראות ביוקר המחיר של פוליסת ביטוח לנהג צעיר. המחיר הגבוה מעיד על סיכון גבוה עבור החברה, כלומר – המחקרים של חברות הביטח מראים שיש סיכויים גבוהים שנהג צעיר יהיה מעורב בתאונת דרכים, וחברת הביטוח תידרש לשלם כסף.

תאונת דרכים נהג צעיר
תאונת דרכים נהג צעיר

איך החוק מגדיר תאונת דרכים?

לפני שנתעסק בהיבט הספציפי של נהג צעיר בתאונת דרכים, נרצה להבין מהי בכלל תאונת דרכים לפי החוק. האם תקר בגלגל, פנצ'ר, נחשב תאונת דרכים? אם נסעתם ברחוב צר ושרטתם רכב – האם הייתם מעורבים בתאונת דרכים?

ובכן, החוק במדינת ישראל מגדיר תאונת דרכים כאירוע במסגרתו נגרם נזק לרכוש, לבעל חיים או לאדם (או לשילוב כלשהו של השלושה) כתוצאה ממעורבות של כלי רכב. לכן אם נענה על השאלות מהפסקה הקודמת נגלה שתקר לא נחשב תאונת דרכים, אבל שריטה או מכה היא דווקא כן תאונת דרכים על פי החוק.

כמובן שיש חלוקה של רמות שונות למידת החומרה של תאונות דרכים, אולם שימו לב שחברות ביטוח והחוק מגדירים באופן מעט שונה את חומרת התאונה.

איך החוק מגדיר נהג צעיר?

אז עכשיו אחרי שהבנו מה המשמעות של "תאונת דרכים" בביטוי 'תאונת דרכים נהג צעיר', ננסה לחדד עבורכם איך החוק במדינת ישראל מגדיר נהג צעיר.

נתחיל מהסוף – נהגת צעירה במדינת ישראל היא נהגת שכבר חלפו שנתיים מהיום שהיא עברה טסט (כלומר קיבלה רישיון), אבל היא עדיין לא בת עשרים וארבע.

ונחזור להתחלה – ישנם שלושה סוגים של נהגים שמשרד הרישוי שם דגש על הוותק שלהם על הכביש.

הסוג הראשון הוא נהג חדש. תחת ההגדרה הזו נכנסים כל מי שלא עברו שנתיים מהיום שהוא קיבל רישיון נהיגה, ללא התייחסות לגיל שלו.– הגדרה הניתנת לפרק זמן של שנתיים, בעת קבלת רישיון הנהיגה.

הסוג השני הוא נהג צעיר. כמו שכבר אמרנו, תחת ההגדרה הזו נכנסים נהגים אשר עברו שנתיים מהיום שהם קיבלו את הרישיון שלהם, אבל הגיל שלהם עומד על מתחת לעשרים וארבע שנים. לעומת נהג וותיק, עבור נהג צעיר (וגם עבור נהג חדש) יש מגבלה חמורה יותר של כמות האלכוהול שמותר שתהיה בדם שלו בזמן שהוא נוהג.

הסוג השלישי הוא שילוב של השניים, כלומר נהג חדש צעיר. תחת ההגדרה הזו נכנסים נהגים שעוד לא עברו שנתיים מהיום שהם קיבלו רישיון, ובנוסף הגיל שלהם עומד על פחות מעשרים וארבע שנים. על נהג חדש מוטלות כמה חובות מיוחדות, למשל נהג חדש צעיר חייב שיהיה לו מלווה (נהג ותיק) בחצי השנה הראשונה מיום קבלת הרישיון.

האם הענישה כלפי נהג הצעיר זהה לנהג וותיק בתיקי תאונות דרכים?

מעיון בפסקי הדין שנתנו בתי המשפט השונים בישראל לגבי ענישה על ביצוע של עבירת תעבורה באופן כללי, הפסיקות החלות על נהגים ונהגות חדשים נוטות להיות יותר מחמירות מול הפסיקות הניתנות במקרים של עברות תנועה שבוצעו על ידי נהגים וותיקים. כשמדובר בתאונת דרכים, שגם היא נכנסת תחת הקטגוריה של עבירות תנועה, במיוחד אם בצד הפוגע נמצא נהג צעיר, ההתייחסות לנהגים הצעירים היא מחמירה אפילו יותר, בוודאי כשמעורבים גם נפגעים בתאונה.  מדינת ישראל דורשת גילוי אחריות מקסימלי מנהגים צעירים. לכן בית המשפט יקפיד על כל תקנות התעבורה המופיעות בגוף החוק.

בנוסף, בית המשפט ידרוש שנהגים צעירים יעשו כל שביכולתם להימנע מתאונות דרכים, חמורות או קלות, ולכן יגלה נטייה להחמיר בפסיקותיו במקרים בהם נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות. זאת מתוך מטרה לנסות לחנך וליצור תרבות של נהיגה זהירה בישראל.

כיצד נקבעת הענישה לנהג צעיר המעורב בתאונה?

תאונת דרכים נהג צעיר - accidents-adv

בית המשפט תמיד פוסק אך ורק לפי החוק של מדינת ישראל. אמנם יש מקום רב לשיקול דעתה של השופטת, אבל היא לא יכולה לפסוק עונש שאינו מפורט בגוף החוק הרלוונטי למקרה. דברים רבים יכולים להשפיע על שיקול הדעת של השופט או השופטת. הנה רשימה קצרה של מה יכול להשפיע על קביעת הענישה לנהג צעיר המעורב בתאונה:

  • האם לנהג הצעיר יש עבר פלילי כלשהו?
  • האם הנהג הצעיר הפגין זהירות יתרה בזמן הנהיגה?
  • האם הנהג הצעיר פעל לטפל בנפגעים בתאונה?

אלו רק שלוש סיבות, ויש עוד רבות. כמובן שמדינת ישראל ממנה אך ורק שופטים המכריעים בדין ללא אפליה על שום רקע או סיבה, ובכל זאת שיקול הדעת משתנה בין שופט לשופט. כמובן שהענישה לנהג צעיר בתאונת דרכים תקבע גם לפי נסיבות התאונה ותוצאותיה.

מה הן ההשפעות של תאונת דרכים על הרישיון של נהג צעיר?

בגלל שנהג צעיר נמצא במעין 'תקופת מבחן' לפי השקפת המדינה, ההשפעות של תאונת דרכים על הרישיון של נהג צעיר תהיינה חמורות יותר מאשר על נהג וותיק. בין ההשלכות שיכולות להיות על הרישיון של נהג צעיר בעקבות תאונת דרכים נוכל למצוא למשל:

  • כמובן ששלילה של הרישיון במקרים חמורים במיוחד.
  • חיוב במעבר חוזר של בחינה עיונית (המוכרת גם כ- 'מבחן תיאוריה' שחייבים לעבור כדי להתחיל ללמוד נהיגה).
  • אם בית המשפט יחליט לפסול לנהג הצעיר את הרישיון לתקופה של יותר משלושה חודשים – הנהג הצעיר יהיה חייב לעבור גם בחינה עיונית חוזרת ('תיאוריה') וגם בחינה מעשית חוזרת ('טסט').
  • נהג צעיר שהיה מעורב בתאונת דרכים בצד הפוגע, יירשם במערכות משרד הרישוי כנהג חדש לשנתיים נוספות. (גם אם הוא כבר לא נהג חדש אלא צעיר! כלומר שוב יחולו עליו חובות שהיו חלות עליו וכבר עברו ממנו).

מה לעשות אם נקלעים לתאונת דרכים?

תאונת דרכים נהג צעיר - accidents-adv

אם נהגתם וברגע של חוסר זהירות ותשומת לב, או בחוסר ברירה מפאת תנאי הדרך, גרמתם לתאונת דרכים – יש כמה דברים שחשוב לעשות. הדברים הללו יוכלו לסייע לכם בבית המשפט בהמשך, וגם להעסיק אתכם ובכך למנוע מכם להיכנס להתקף חרדה.  אלו הם 10 הדברים שצריך לעשות אם אתם מעורבים בתאונת דרכים:

  1. וודאו שאין נפגעים בנפש (כלומר הרוגים) או נפגעים בגוף (כלומר פצועים).
  2. במידה ויש, הגישו להם עזרה ככל הניתן בידכם וודאו שיש אמבולנס בדרך לטפל בהם במידת הצורך.
  3. בידקו שאתם עצמכם לא נפגעתם פיזית. לעיתים בגלל האדרנלין שמציף את הגוף לא מרגישים מיד בכל כאב, אבל הזמן שעובר מחמיר את הפציעה.
  4. אל תזיזו את הרכב שלכם מאתר התרחשות התאונה!
  5. תוודאו שיש לכם צילומים ותיעוד של זירת התאונה. ככל שתרבו לצלם מיותר זוויות כך יגדל הסיכוי שתוכלו להשתמש בתמונות לטובתכם בהמשך.
  6. אם היו עדי ראייה לרגעי התאונה, פנו אליהם ובקשו את הפרטים שלהם. הם יוכלו להעיד במשפט בהמשך.
  7. כיום יש ברכבים רבים מצלמות דרך המתעדות את הנסיעה. אם מותקנת ברכב שלכם מצלמת דרך כזו – פעלו כדי לשמור את התיעוד של רגעי התאונה.
  8. אם התאונה התרחשה בינכם לבין אדם אחר – גשו אליו כדי לקבל את הפרטים שלו, ובפרט את פרטי הביטוח שלו.
  9. התקשרו לאנשים היקרים לכם לעדכן אותם במתרחש.
  10. במידה ולא ניתן להזיז את הרכב אחרי שביצעתם את כל השלבים שהזכרנו למעלה – הזמינו שירותי גרר או מהביטוח שלכם או באופן פרטי.

גם אם אתם חושבים שהתאונה הייתה באשמתכם, ייתכן שיתברר בהמשך האשמה למעשה הייתה תלויה בהתנהלות של הצד השני. אם תגלו שאכן כך הדבר – חשוב שיהיו לכם הפרטים של מי שתצטרכו לתבוע.

מעורבים בתאונת דרכים? היוועצו עם עורך דין תעבורה

לסיכום, עבור כל נהג בעולם מעורבות בתאונת דרכים תהיה, באופן כמעט וודאי, אירוע טראומתי ומלחיץ, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנהגים צעירים שאין להם הרבה ניסיון על הכביש (ועוד פחות ניסיון בתאונות). נהג צעיר שעשה תאונת דרכים יהיה חשוף לעונש חמור יותר בבית המשפט, ועל הרישיון שלו יכולות להיות מוטלות מגוון של הגבלות. אם אתם נהגים צעירים והייתם מעורבים בתאונת דרכים אנחנו ממליצים בחום להתייעץ מוקדם ככל הניתן עם עורך או עורכת דין שיש להם ניסיון בתחום התעבורה. אם אתם נהגים צעירים ונקלעתם לתאונת דרכים, או שאתם אחראיים על נהגים צעירים שנקלעו לתאונת דרכים (כלומר הורה או אפוטרופוס אחר) אנחנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין לייעוץ מקצועי המותאם לפרטי המקרה האישי שלכם.

חשוב לנו לחדד את העובדה הבאה – הטקסט הזה אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואף לא תחליף לייעוץ משפטי. כל שימוש שיעשה בכל האמור בטקסט הזה, וכל מעשה שיעשה על בסיס האמור בטקסט הזה הוא על אחריות המשתמש או הקורא בלבד.

 

בהחלט! נהגים אלו נמצאים במעין "תקופת מבחן", בה עליהם להוכיח את כושר נהיגתם בצורה בטוחה והקפדה יתרה על חוקי התעבורה. בהתאם לכך, נהג חדש וצעיר שמעורב בתאונת דרכים יישא בהשלכות חמורות מאשר נהג וותיק. לעוד בנושא ההשלכות, ניתן למצוא באתר.
נהג חדש וצעיר שיורשע בגין גרימת תאונת דרכים יישא בעונשים רבים ומהותיים כדוגמת פסילת רישיון הנהיגה בפועל, ביצוע מבחן עיוני(תיאוריה) חוזר וייתכן גם מבחן מעשי חוזר(טסט). בנוסף, הוא צפוי להיות שנתיים נוספות נהג חדש ובהתאם לכך חלות עליו כל ההגבלות מחדש. לעוד מידע, באתר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן