עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש. מלבד ההיבט הנפשי והפיזי שיש למעורבות בתאונה כזו, עלולות להיות השלכות פליליות כבדות. במקרים כאלה עורך דין תעבורה מנוסה הוא אחד הדברים החשובים ביותר שיוכלו לעזור לכם לצלוח את ההליך הפלילי.

ניתן לראות כי בשנים האחרונות מספר תאונות הדרכים במדינת ישראל נמצא בעלייה מתמדת. תאונות הדרכים יכולות להסתיים בנזק קל לרכוש, נזק כבד לרכוש, פגיעה בנפש ולעיתים אפילו אובדן חיי אדם. הנפגעים הרבים שיש לתאונות הדרכים הובילו להחמרה הענישה על עבירות תנועה בצורה ניכרת. מערכת המשפט מעלה את חומרת הענישה כל הזמן מתוך רצון לייצר הרתעה ולמנוע את התאונה הבאה.

העונשים בגין עבירות תנועה מתחילים בקנסות קלים, עוברים לקנסות משמעותיים יותר וצבירת נקודות. במקרים חמורים יותר עבירות תנועה יכולות להוביל לשלילת רישיון לזמן ממושך ובמקרים חמורים אף לעונש מאסר בפועל בתאונות דרכים.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מה קובע את רף הענישה במקרה של עבירת תנועה/תאונת דרכים?

חומרת העונש מורכבת משני גורמים, שכל אחד מהם בעל השפעה רבה על העונש אותו הנאשם יקבל:

  1. חומרת המעשה – החוק קובע מידת חומרה לכל עבירת תנועה. ברור לכולם שאי ציות לתמרור זכות קדימה אינו דומה לנהיגה תחת השפעת סמים. כל עבירה נשקלת באופן עצמאי לפי מידת החומרה שלה. בתאונה שבה אין כלל נפגעים, העונש מושפע בצורה כמעט מוחלטת מחומרת העבירה. יש לציין שכל עבירת תנועה יכולה להוביל לעונש, גם לעונש קשה, אף אם כלל לא התרחשה תאונת דרכים. הדבר אמור אף לגבי עונשים כבדים לרבות מאסר, שיכולים להינתן במקרים של ביצוע עבירות תנועה חמורות.
  1. חומרת התוצאה – במקרה של ביצוע תאונת דרכים, להשלכות המעשיות של תאונת הדרכים יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת על העונש. גם אם מידת האשמה של הנהג הפוגע אינה גבוהה, אם התוצאות של התאונה חמורות, הוא עלול למצוא את עצמו נושא בעונש כבד. תוצאות חמורות הן בדרך כלל פגיעה בנפש והן מובילות לעונשי מאסר בתאונות דרכים. המצב החמור ביותר הוא שבעת ביצוע של עבירת תנועה חמורה, התרחשה תאונת דרכים בעלת השלכות חמורות. במקרה שכזה צפוי הנהג להתייחסות חמורה בבית המשפט לתעבורה, ואף לעונשים כבדים יותר, בשל צירופם של שני הגורמים גם יחד.

מהן עבירות התנועה שעלולות להוביל למאסר בפועל?

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים - accidents-adv

בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, ישנו מספר לא מבוטל של עבירות תנועה אשר יכולות להוביל לעונש של מאסר בפועל. להלן נציג את העבירות הנפוצות יותר מבניהן , אך חשוב לדעת שאין מדובר ברשימת עבירות סגורה. כאמור, לעיתים מעורבות בתאונה חמורה עלולה לגרור אף היא עונש מאסר גם אם לא בוצעה עבירת תנועה חמורה. מכל מקום, אלו עבירות התנועה הנפוצות שעלולות לגרור מאסר:

  1. נהיגה בשכרות – נהיגה בשכרות עשויה להוביל למעורבות בתאונת דרכים שבגינה צפוי הנהג לעונש מאסר בפועל. החוק מגדיר מהו רף האלכוהול אותו מותר לנהג לשתות אך נהג שנתפס כאשר בדמו יש ריכוז אלכוהול מעל הרף המותר הוא מבצע עבירת תנועה חמורה הנושאת עימה סנקציות רבות כדוגמת פסילת רישיון הנהיגה ל-24 חודשים, פסילה על תנאי, נקודות תעבורה וקנס כספי. כאשר עבירת הנהיגה בשכרות גרמה למעורבות הנהג בתאונת דרכים, ייתכן שתדרוש התביעה עונש מאסר בפועל בגין העבירה והתוצאה שהתרחשה.
  2. נהיגה תחת השפעת סמים – מלבד העובדה ששימוש בסמים מסוימים יכול להוות עבירה פלילית בפני עצמה, נהיגה תחת השפעתם היא עבירה חמורה במיוחד. בניגוד לאלכוהול שבו יש רף שצריכה מסוימת מותרת, לגבי סמים אין רף מותר וכל שימוש בהם יגרור כתב אישום לחובתו של הנהג. השופטים עשויים להחמיר בעבירות סמים בשל העובדה שנהיגה תחת השפעתם יכולה לשלב שני היבטים פליליים, ועל כן כדאי מאוד להימנע מביצוע של עבירה זו. חשוב להבין כי עבירה זו בפני עצמה אינו נושאת עונש של מאסר בפועל, אך אם כתוצאה מביצוע עבירת נהיגה תחת השפעת סמים התבצעו עבירות תעבורה נוספות או שמא מעורבות בתאונת דרכים, אזי ייטה המחוקק להטיל עונש מאסר בפועל.
  3. סיכון חיי אדם בעת נהיגה – נהיגה בפראות גם ללא גרימה של תאונה בפועל יכולה להוביל למאסר בשל העובדה שנהיגה בצורה כזו מהווה סיכון ישיר של חיי אדם. בית המשפט לא נוהג להקל במקרים שבהם הוא מתרשם שהנהג הנאשם אכן התנהל בצורה שעלולה הייתה לגבות מחיר בנפש.
  4. הפקרה לאחר תאונה – אם במהלך תאונת דרכים שבה היו מעורבים פצועים הנהג הפוגע נמלט מהזירה ללא הגשת עזרה ראשונה, הדבר מהווה עבירה פלילית חמורה ביותר. כמובן שחומרת הפתיעה של הפצועים בזירה יכולה להשפיע, אך מכל מקום מדובר בעבירה בעל היבט פלילי חמור ביותר. לעבירת הפקרה יש חומרה מיוחדת בשל העובדה שהיא מבטאת זלזול של הנהג הפוגע במעשה אותו ביצע ואי לקיחת אחריות לאחר ביצוע התאונה. גם אם הנהג ייטען שהלחץ הוא זה שגרם לו לנוס מהזירה הוא צפוי לעונש מאסר כבד.
  5. נהג שרישיונו נפסל/נהג שמעולם לא הוציא רישיון – במקרה שבו אדם נהג למרות שבית המשפט/משטרת ישראל שללו את רשון הנהיגה שלו בשל עבירות קודמות הוא צפוי למאסר. הדבר אמור גם לגבי מי שמעולם לא הוציא רישיון או שתוקף הרישיון שלו פג. במקרים אלו כמו בכל דיני העונשין, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, ובאחריותו של הנהג לוודא את הסטטוס שלו.

מה הנסיבות שיכולות להקל על העונש?

על מנת להקל בעונשו של הנהג הנאשם, יידרש הנהג או מיופה כוח מטעמו(עורך דין תעבורה) להציג בפני התביעה ובית המשפט את התקיימותם של מספר פרמטרים מהותיים, לדוגמא:

  • ערעור על מידת האשמה בתאונה – במקרה שבו הענישה נובעת ממעורבות בתאונת דרכים קשה, הדרך שבה יהיה ניתן להקל את העונש היא באמצעות ערעור על מידת האשמה של הנהג בתאונה. נהג שלא אשם בכלל בתאונה לא יקבל עונש, ולכן ככל שהנהג יצליח להוכיח שהאשמה שלו פחותה, כך יגבר הסיכוי שלו לקבל עונש מופחת.
  • עבר תעבורתי נקי מעבירות – כאשר עונש המאסר צפוי להיות מוטל בשל ביצוע של עבירת תנועה חמורה, השופט יכול להקל על הנאשם אם עברו התעבורתי נקי. אם הנאשם יצליח לשכנע את השופט שמדובר במעידה חד פעמית שלא תשוב, ייתכן שהשופט יראה בחיוב אפשרות להקל את עונשו, אך אין כל חובה לכך.
עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים
עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

מתי ניתן להמיר את העונש לעבודות שירות?

מאסר בפועל הוא עונש שאף אחד לא רוצה לקבל. לרשותו של נאשם שנזקפו לחובתו עד 6 חודשי מאסר בפועל עומדת האפשרות להמיר את העונש שלו ל6 חודשי עבודות שירות. ההמרה צריכה לעבור את אישורו של בית המשפט, ולאחר אישור בית המשפט יוכל הנאשם לרצות את עונשו בצורה הזו.

מה ניתן לעשות במקרה של האשמה בעבירות תנועה חמורות?

כפי שהבנתם, האשמה בעבירות תנועה חמורות יכולה להוביל אתכם לעונש מאסר כבד. מה שיכול להועיל לכם מאוד הוא שימוש בעורך דין לענייני תעבורה שיוכל לעזור לכם לצלוח את ההליך הפלילי בצורה הטובה ביותר מבחינתכם.

במקרים שבהם מרחף מעליכם עונש מאסר, שימוש בעורך דין לענייני תעבורה הוא לא פריווילגיה, אלא צעד הכרחי שעליכם לנקוט כדי להעלות את הסיכוי שלכם להימנע מעונש מאסר. עונש מאסר הוא עונש חמור שיכול להטיל עליכם כתם למשך כל חייכם, ועורך הדין הוא חבל ההצלה האחרון שיש לכם.

בחירה של עורך דין תעבורה איננה מלאכה קלה, ואתם נדרשים לבחור עורך דין שמתמחה בתחום דיני התעבורה המסועף והמורכב. דינים אלו הם תחום משפטי סבוך, והעיסוק בהם דורש מומחיות רבה. עורך דין טוב, ובעל ניסיון רב שנים בתחום ידע למצוא את כל הפרצות האפשרויות אצל התביעה ויוכל לשפר את מצבכם באופן ניכר.

עונש מאסר בפועל בגין עבירות תנועה, מה חשוב לדעת

עבירות תנועה יכולות במקרים מסוימים להוביל להרשעה שמסתיימת במאסר בפועל. כפי שהבנתם, חמורת העונש נובעת משני גורמים מרכזיים, חומרת העבירה ותוצאת התאונה במקרה שבו התרחשה תאונת דרכים. שני הגורמים הללו הם הגורמים העיקריים אותם המערכת המשפטית לוקחת בחשבון בבואה לקבוע את הענישה.

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים - accidents-adv

ישנן לא מעט עבירות שיכולות להוביל למאסר גם בלי שאירעה תאונת דרכים ועל כן כדאי מאוד לא להגיע למצב שבו אתם מואשמים באחת מהעבירות הללו. עם זאת, במקרה שבו מרחף מעליכם עונש מאסר, אתם חייבים לעשות שימוש בעורך דין לענייני תעבור שיוכל להיות חבל ההצלה שמפריד ביניכם לבין עונש מאסר ממושך.

שלילת חירותו של האזרח מהווה עונש חמור אשר מצריך סיבה מיוחדת לכך, לכן לא כל מעורבות בתאונת דרכים תחשוף את הנהג לעונש מאסר בפועל. בעת התרחשות תאונה דרכים יש לבדוק את חומרת המעשה אל מול חומרת התוצאה, ובהתאם לכך לייחס לנהג את העבירות המתאימות. לעוד בנושא, באתר.
בעת ביצוע עבירת תנועה חמורה כדוגמת: נהיגה בשכרות, עבירת הפקרה, נהיגה ללא רישיון וכ"ו, צפוי הנהג לעונש מאסר בפועל. בהתאם לכך חשוב להסתייע בשירותיו של עו"ד תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים. להתמודדות נכונה, קראו באתר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן