לייעוץ מיידי עם עו"ד

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של תאונה עשויות להיגרם נזקי גוף ונזקי רכוש. במקרה של תאונת שרשרת, מעורבים למעלה משני רכבים, כאשר השאלה הנשאלת היא, על מי מוטל נטל האשמה בגרימתה?

לכל המידע בנושא אחריות התאונה, הגשת תביעות, ומה ניתן לעשות בעת מעורבות בתאונה שרשרת, בהמשך הקריאה.

 

הגדרת תאונת שרשרת, מהי?

על פי ההגדרה בחוק, תאונת שרשרת היא כל תאונה בה מעורבים למעלה משני רכבים יחדיו. בהתאם לקביעה הכללית, במקרה של תאונה כזאת, ההנחה היא כל נהג אחראי לנזק שהתרחש לרכב לפניו כתוצאה מהתאונה. הנחה זו מסתמכת על העובדה כי כל רכב שהתנגש ברכב שלפניו, לא שמר על מרחק סביר ומספק ומכאן האחריות לפגיעה ברכב שמלפניו, תחול על הנהג. אולם, קיימים מקרים מורכבים בתאונות שרשרת בהם קשה לקבוע את אחריותם של כלל הנהגים המעורבים לנזקים שנגמרו לרכבים.

 

על איזה נהג יוטל נטל האשמה במקרה של תאונת שרשרת?

נהגים המעורבים בתאונת דרכים נדרשים בביצוע בירוקרטיה מורכבת ומסועפת לרבות:

  • החלפת פרטים עם הנהגים האחרים
  • דיווח למשטרה על התרחשות התאונה
  • פנייה לחברת הביטוח
  • פנייה למוסך

אך כאשר אנחנו מדברים על מעורבות בתאונת שרשרת, הבירוקרטיה שציינו זה עתה, הופכת למורכבת יותר, מכיוון שמתעוררות שאלות רבות, לדוגמא :

  • על מי יוטל נטל האשמה?
  • מי נושא באחריות הנזק?
  • את מי מהמעורבים בתאונה יש לתבוע?
  • כיצד ניתן לקבל פיצויים?
  • מה ניתן לעשות במקרה בו נהג נתבע בגין הפגיעה מהתאונה?

לאור העובדה כי מדובר בהליך מסובך ומייגע, מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה, הבקיא בתאונות דרכים, בכדי שזה ינתב עבורכם את מסלול הפעולה הטוב ביותר במקרה שלכם.

 

מעורבים בתאונת שרשרת? כל מה חשוב לדעת

תאונת שרשרת מורכבת מטיבה, ועל כן בעת התרחשותה, חשוב לדעת מספר דברים מהותיים:

תאונת שרשרת: הסבר:
אחריות הנהג בגרימת התאונה בתאונת שרשרת, השאלה העיקרית היא, מי מכלי הרכב אשר מעורבים בתאונה יישא באחריות הנזק שנגרם, ומי מן המעורבים יהיה חשוף לתביעה?

בהתאם לקביעה בחוק, כל נהג אחראי על הנזק שנגרם לרכב הממוקם מלפניו בתאונה, מתוך הנחה כי הרכב לא שמר מרחק בטוח.

חשיבות סוג הרכב במעורבות בתאונה בעבר, היה נהוג לייחס חשיבות לסוג הרב המעורב בתאונת שרשרת, מתוך אמונה כי סוג הרכב השפיע על הסיכוי לגרימת התאונה, וזאת לאור חוסר קיומן של מערכות בטיחות מתוחכמות המשפיעות על מרחק העצירה.

כיום, נתון זה אינו רלוונטי, מכיוון שלא קיימת יותר הבחנה בין סוגי הרכבים השונים. משטרת ישראל ורשויות החוק, לא בודקות את סוגי הרכבים המעורבים בתאונה, אלא תאונת השרשרת נמדדת בהתאם לכמות הרכבים המעורבים בה. תאונת שרשרת תוגדר כך, כאשר מספר הרכבים המעורבים בתאונה עולים על שני רכבים.

מערכות בטיחות כאמצעי מניעה לתאונה בשונה מהתרחשות תאונת דרכים רגילה, אשר מתרחשת בד"כ על רקע פגיעה צידית, לרוב תאונת שרשרת מתאפיינת בכך שהיא כרוכה במפגש חזיתי עם הפגוש של הרכב. אנחנו ניטה לראות תאונות שרשרת במקרים רבים בעת עמידה בפקק, כאשר מתקדמים יותר מדי מבלי לשים לב לכך וכן הלאה.

היום, קיימות בפועל מערכות בטיחות מתקדמות המיועדות למנוע את התרחשותן של תאונות השרשרת כמו למשל : מערכת המתריעה על קרבת הרכב שלנו אל הרכב שמלפנינו.

הטלת האחריות על ידי הגורמים הרלוונטיים בתי המשפט לתעבורה וחברות הביטוח מייחסים משמעות עיקרית לשאלת שמירת המרחק של הרכבים. לאור האמור, יוצא מכך כי האשם בתאונת השרשרת לרוב יהיה הנהג מאחור ולא הנהג מלפנים. זאת אומרת, גם אם הנהג בלם בצורה פתאומית את רכבו, מי שנכנס בו מאחורה יוטל עליו נטל האשמה. בכפוף לחוקי התעבורה, חלה החובה לשמור מרחק סביר בין הרכבים בכדי למנוע מצב של תאונת שרשרת.

 

חשיבות הביטוח במקרה של התרחשות תאונת שרשרת

במקרה של תאונת שרשרת, יש לציין שני ביטוחים :

  1. ביטוח מקיף
  2. ביטוח חובה

מטרת הביטוח המקיף היא לכסות את נזקי הרכוש שנגמרו לרכב כתוצאה מתאונת השרשרת שהתרחשה. ביטוח חובה. לעומת זאת, מטרת ביטוח החובה היא להבטיח לנהג המעורב שקט נפשי ורשת ביטחון כלכלית בכך שהביטוח דואג לפצות את הנפגעים מהתאונה.במקרה של התרחשות תאונות דרכים מסוג "תאונת שרשרת", גם הפוגעים וגם הנפגעים עשויים למצוא עצמם נושאים בעלויות גבוהות לרבות:

  • הוצאות כספיות הנוגעות לטיפולי הרכב, הן של הפוגעים והן של הנפגעים.
  • הוצאות רפואיות, ואף פיצויים במקרה הצורך.

לאור האמור, קיימת חשיבות גדולה לקיומם של הביטוחים(מקיף + חובה) במקרה של התרחשות תאונת שרשרת.

 

מתקשים בהתמודדות מול חברות הביטוח במקרה של תאונת שרשרת? היוועצו עם עורך דין תעבורה

תאונות שרשרת הינן מסובכות ומסועפות בגין מעורבותם של מספר כלי רכב יחדיו. חשוב להבין כי תאונות אלו עשויות להיות מקור לתביעות רבות וכך גם לאינספור בעיות, למשל: מה קורה כאשר הרכב הפוגע לא מבוטח? או שמא בוחר להתנער מאחריותו בגרימת התאונה ואף מסרב למסור פרטים?

בדרך כלל ניטה לראות כי חברות הביטוח של הרכב הפוגע יעלו טענה בעניין הפגיעה המתייחסת לכך שאינם אשמים, ולכן תחול עלינו חובת ההוכחה. לאור העובדה כי מדובר בסוגיות משפטיות סבוכות אשר יתדיינו ככל הנראה בבית משפט, חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מיומן הבקיא בתחום תאונות דרכים, בכדי שזה יסייע לאותם הנפגעים, להתמודד אל מול חברות הביטוח הגדולות.

 

האם בתאונת שרשרת יש לפצות את הניזוק גם על הנזקים שנגמרו בקדמת הרכב?

לאחרונה אנו נתקלים בתופעה חדשה שצצה בחברות הביטוח, הגורסת כי אין לפצות את האדם הניזוק על נזקים שהתרחשו בקדמת הרכב, טענה זו באה מתוך מטרה להקטין את סכומי הפיצויים שעליהם לשלם. הנחת העובדה של מרבית חברות הביטוח מתייחסת לכך שאם הטענה תתקבל בבית המשפט בעניין הוכחת הנזק בחלקו הקדמי של הרכב, כתוצאה מכך יחויב הפוגע רק על הנזק שנגרם בחלקו האחורי של הרכב. לשם ביסוס הטענה, חברות הביטוח נוהגות לבצע השוואה בין סכום הנזק אשר נגרם בחלקו האחורי של הרכב, לבין סכום הנזק בחלקו הקדמי, מתוך רצון להראות כי לא ייתכן שהפגיעה שהתרחשה מאחור תוערך בסכום נזק מופחת מזה שהתרחש מלפנים. הרי בהיגיון הבסיסי שלנו, בתאונת שרשרת עוצמת הפגיעה צריכה להתרחש מאחור הרכב ולא מלפנים.

טענתם של חברות הביטוח שגויה בבסיסה, מכיוון שלחלקו האחורי של הרכב אין חלקים זהים לאלו הנמצאים בחלקו הקדמי, ולכן ייתכן שיקרו מצבים בהם סכום הנזק יהיה שונה, ולא בהכרח ייטה לכיוונו של החלק האחורי.

 

כיצד בוחן בית המשפט את מעורבותם של המעורבים בתאונת שרשרת?

בעניין הטענה של חברות הביטוח, בית המשפט מינה מומחה מטעמו והתקבלה הכרעה כי לא ייתכן שגובה הנזק יהווה פונקציה לשאלת האשמה. נמצא כי תיקון בחלקו האחורי של הרכב לא כרוך בהכרח בהחלפת חלקים, לעומת תיקון בחלקו הקדמי של הרכב, ולכן לא ניתן לבסס את טענתם של חברות הביטוח. בנוסף, עוד הוסיף בית המשפט ואמר, כי גם במקרה בו התובע היה בתנועה עם רכבו לקראת עצירה, משמע שהמכה הייתה קלילה ורק עזרה לרכב להיהדף קדימה, עדיין יתקיים קשר בין הפגיעה מאחור, לנזק שהתרחש לחלק הקדמי של הרכב. לאור האמור, ניתן לומר כי בית המשפט מטיל את נטל הראיה על הפוגע מאחור.

 

האם יש צורך בעורך דין תעבורה, בתיקי תאונות שרשרת?

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, קיימת חשיבות מרבית להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה בגין הסנקציות החמורות אשר עשויות להיות מוטלות על הנהג הנאשם, קל וחומר כאשר מדובר בתאונת שרשרת. קיומה של תאונה זו, מראה כי הנהגים לא פעלו בהתאם לחוק בכך שלא שמרו מרחק סביר בין הרכב שלהם לרכבים האחרים. עורך דין תעבורה המיומן בתאונות דרכים, עשוי לסייע לנהגים אלו באמצעות בחירת נתיב הפעולה הטוב ביותר עבורם.

דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

במאמר זה דיברנו על:
עוד בנושא

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה כאשר מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות קשות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print