תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין סוגי התאונות השונות, ובהתאם לכך התעורר הצורך הרב להכיר את החוק הן בפן הפלילי והן בפן הנזיקי. תאונת דרכים עצמית הינה תאונה אשר גורם התרחשות שלה אינו כלי רכב אחר, וכי הנפגע היחיד בתאונה הינו הנהג עצמו ואף היושבים ברכבו. חשוב לדעת כי בתאונה מסוג זה צפוי הנהג המעורב לקבל כתב אישום חמור בגין גרימת תאונת דרכים, בהיותו חשוף לעונשים רבים.

במאמר זה נדון על ההשלכות של תאונת דרכים עצמית, מהן הסנקציות הקיימות בחוק וכיצד ניתן לסייע לנהגים אלו.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

הגדרת תאונת דרכים עצמית

תאונת דרכים עצמית מתרחשת ללא כל מעורבותו של רכב אחר, הולכי רגל, רוכבי אופניים ויתר משתמשי הדרך השונים. תאונה זו עשויה להתרחש במספר סיטואציות שונות לרבות: החלקה עם הרכב על הכביש בעקבות גשם, שמן, או כל גורם אחר, איבוד שליטה, סטייה פתאומית, התהפכות הרכב, התנגשות בחפצים דוממים כדוגמת עצים, עמודים, מדרכות, וכן הלאה. תאונת דרכים עצמית עשויה להתרחש ללא כל פגע לאדם, או שמא לפציעתו של הנהג עצמו והיושבים ברכבו.

תאונת דרכים עצמית
תאונת דרכים עצמית

מה חשוב לבצע לאחר התרחשותה של תאונת דרכים עצמית?

הנטייה הראשונית של אנשים המעורבים בתאונת דרכים עצמית היא להסתלק מזירת התאונה ולהתעלם מכל מה שקרה. מדובר בהתנהגות שגויה הלוקה בחסר ולכן אנחנו כאן בשביל לעשות לכם סדר בדבר. ראשית, בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית הקפידו בזהה לכל תאונה להזעיק את כוחות הביטחון. במקרה בו תהיו מעוניינים להגיש תביעת פיצויים, תידרשו בהבאת אישור ממשטרת ישראל בעניין התרחשות התאונה.

שנית, וודאו כי הינכם המעורבים היחידים בתאונה וכי לא נגרם נזק גופני לאדם אחר, יחד עם זאת, במקרה שהתרחשה פגיעה לרכוש, חלה עליכם החובה להודיע על כך!

שלישית, דווחו באופן מיידי לחברת הביטוח אודות התרחשות התאונה ואף אספו ראיות בעניינה החל מצילומים, סרטונים, עדי ראייה ועוד. לבסוף, התפנו לקבלת טיפול רפואי אם קיים צורך לכך, והתייעצו עם עורך דין תאונות דרכים בעניין התאונה שהתרחשה. זכרו, קיימים שני אפיקים אפשריים במקרה דנן לרבות: פן נזיקי ופן פלילי. בפן הפלילי, הנהג המעורב בתאונה חשוף לקבלת כתב אישום חמור ואילו בפן הנזיקי רשאי הנהג להגיש תביעת פיצויים בגין פציעתו.

מעורבים בתאונת דרכים עצמית? אתם צפויים לענישה בגין כך

מבחינה הגיונית, הרבה אנשים נוטים להסיק כי במקרה של תאונת דרכים עצמית אינם חשופים לענישה מכיוון שאין כל מעורבים בתאונה מלבדם. הנחה זו הינה מוטעה מכיוון שמבחינה חוקית, גם בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית חלה החובה על הנהג לדווח על כך למשטרת ישראל(בד"כ במקרים בהם הנהג נפגע כתוצאה מהתאונה). במקרה שכזה, תבחן משטרת ישראל את כל הממצאים שיש בידה ואף תמנה מטעמה בוחן תאונות דרכים. לאחר התרשמותה הכללית, תתקבל החלטה האם קיימת עילה להגשת כתב אישום כנגד הנהג המעורב או שמא לסגור את התיק בעניין.

מהי הענישה הצפויה לנהג המעורב בתאונת דרכים עצמית?

תאונת דרכים עצמית - accidents-adv

בעת קבלת כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים עצמית, צפוי הנהג לעונשים רבים בבית המשפט לתעבורה, ללא כל שוני מתאונת דרכים רגילה. להלן הסנקציות אליהן חשוף הנהג בביהמ"ש:

  • פסילת רישיון הנהיגה על תנאי.
  • פסילת רישיון הנהיגה בפועל.
  • קנס כספי.
  • נקודות תעבורה.
  • מאסר על תנאי/ מאסר בפועל.

מעבר לכך אם אכן יורשע הנהג במשפט, הוא צפוי לאמצעי תיקון נוספים כדוגמת: מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן עיוני, מבחן מעשי וכן הלאה. בהתאם לכך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום תאונות הדרכים, בכדי לקבל הגנה משפטית ראויה ומקצועית אשר עשויה להשפיע מהותית על הענישה כנגדכם, החל מהקלה באמצעות קבלת הסדר טיעון ועד לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

האם כל תאונת דרכים עצמית תעמיד לנהג כתב אישום?

בעת התרחשות תאונת דרכים הן עצמית והן רגילה, משטרת ישראל תבחן את הראיות הקיימות ואף תקבל חוות דעת של בוחן תנועה בכדי לקבוע את אשמתו של הנהג המעורב. לאור כך, ניתן להסיק כי לא בכל תאונת דרכים עצמית יועמד לנהג כתב אישום חמור בגין גרימתה, אלא רק כאשר יוכח כי לנהג אשמה בעניין. להלן דוגמאות למקרים בהם לא יועמד לנהג כתב אישום בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית:

  1. במקרה בו קיימים מפגעים בכביש הנוגעים לתחזוקתו, כדוגמת בור בכביש.
  2. כאשר התאונה נגרמה באשמת נהג אחר, למשל במקרה בו נהג נסע במהירות מופרזת וכתוצאה מכך נהדף הרכב השני לשול הדרך ונגמרה תאונה עצמית.

כמובן שייתכנו מקרים נוספים ואין מדובר ברשימה סגורה. בהתאם לכך, כל מקרה נבחן לגופו בהתאם לנסיבותיו.

חשיבות ייצוג על ידי עורך דין תעבורה בתיק תאונת דרכים עצמית

הליך משפט תעבורתי הינו הליך פלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך קיים לבית המשפט טווח אכיפה רחב החל מקנס כספי ועד למאסר בפועל. לאור האמור, בעת קבלת כתב אישום בגין גרימת תאונת דרכים עצמית, קיימת חשיבות מרבית בהסתייעות בעורך דין תעבורה המתמחה בתחום תאונות הדרכים.

עו"ד מנוסה ידע באמצעות עבודה מעמיקה ומקיפה לאתר כשלים בעניין ולהביא להקלה בעונשכם החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מן האשמה. אל תקבלו את רוע הגזירה, היוועצו בהקדם האפשרי עם עורך דין בתחום בכדי להבין מהי דרך הפעולה הטובה ביותר עבורכם.

האם אני זכאי לקבלת פיצויים בגין פציעה שנגרמה לי בתאונת דרכים עצמית?

בשנה האחרונה, ישראלים רבים נפגעו בתאונת דרכים עצמית מבלי לדעת כי הינם זכאים לפיצויים בגין פציעתם הפיזית. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שנפגע פיזית בתאונת דרכים זכאי להגיש תביעת פיצויים, ללא קשור לנטל האשמה, משמע שגם תאונת דרכים עצמית מזכה את הנפגע לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד.

למי מוגשת תביעת הפיצויים בתאונת דרכים עצמית?

את תביעת הפיצויים בתאונת דרכים עצמית יש להגיש לחברת ביטוח החובה של הרכב. במקרה בו קיימים פצועים נוספים מלבד הנהג כדוגמת היושבים ברכב, גם הם כמובן זכאים להגשת תביעת פיצויים מחברת הביטוח של הרכב בו נכחו.

האם קיימים מקרים בהם לא יהיה זכאי הנפגע בתאונת דרכים עצמית לפיצויים?

תאונת דרכים עצמית - accidents-adv

בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(ס' 7), קיימים מספר מקרים חריגים בהם לא יהיה זכאי הנפגע לקבלת פיצויים מכוח חוק זה. להלן המקרים:

  1. בעת גרימת תאונה באופן מכוון.
  2. בעת שימוש ברכב לצרכנים שאינם חוקיים כדוגמת ביצוע פשע.
  3. בעת נהיגה ברכב ללא היתר לכך לרבות: נהיגה ברכב ללא רישיון תואם או שמא ללא רישיון כלל.
  4. בעת נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה.

ממי אני זכאי לדרוש פיצויים בגין תאונת דרכים עצמית כאשר אין לרכב ביטוח?

בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית ברכב ללא ביטוח חובה, רשאי הנפצע להגיש תביעת פיצויים לתאגיד המכונה "קרנית" בגין הנזקים שהתרחשו לו. יחד עם זאת, הנהג יידרש להוכיח כי אינו ידע לגבי אי קיומו של ביטוח החובה. במקרה בו לא יצליח הנהג להוכיח את עניין אי הידיעה, הוא אינו יהיה זכאי להגיש תביעת מפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כיצד נקבע סכום הפיצויים לנפגע בתאונת דרכים עצמית?

בעת התרחשות פגיעה פיזית בתאונת דרכים עצמית, רשאי הנפגע להגיש תביעת פיצויים בגין הנזקים. סכום הפיצויים איננו אחיד אלא הוא נקבע בהתאם למספר פרמטרים שונים לרבות:

הוצאות רפואיות כאב, סבל ועוגמת נפש שיעור הנכות
אובדן השתכרות גיל הנפגע התאמת דיור
הוצאות משפטיות הסתייעות מהזולת ימי מחלה

בכדי לבדוק את זכאויותיכם לפיצויים בגין הנזקים שהתרחשו כתוצאה מתאונת הדרכים העצמית, הסתייעו בעורך דין תעבורה המתמחה בתיקי תאונות דרכים בהקדם האפשרי.

נפצעתם בתאונת דרכים עצמית? קבלו מאיתנו מספר טיפים בעניין

בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית, הינכם זכאים לפיצויים בגין הפציעה שנגרמה. קבלו מאיתנו מספר טיפים שיסייעו לכם בהתמודדות מול חברת הביטוח בתביעת הפיצויים בצורה הטובה ביותר:

מה עליכם לעשות בעת התרחשות תאונה עצמית: הסבר:
תיעוד התאונה במקרה שמצבכם הרפואי מאפשר זאת, הקפידו לתעד את התאונה לרבות: תמונות, סרטונים, עדי ראייה וכיוצא בזה.
קבלת טיפול רפואי בכדי להיות זכאי לפיצויים כספיים, עליכם להציג בפני חברת הביטוח את כלל המסמכים הרפואיים שיש ברשותכם. מומלץ לציין בכל בדיקה כי הינכם מגיעים בעקבות מעורבות בתאונה ולוודא כי זה אכן מעודכן במסמכים הרפואיים.
תיעוד במשטרה על מנת להגיש תביעת פיצויים, עליכם להמציא אישור מהמשטרה אודות התאונה. לכן, מומלץ ללכת בכפוף לתאונה למשטרת ישראל ולהצהיר על התאונה. שימרו היטב את האישור המתקבל, מכיוון שתצטרכו אותו בהמשך כפי שציינו.

 

האם אני נדרש בשירותיו של עורך דין בתביעת פיצויים בגין תאונת דרכים עצמית?

מעורבת בתאונת דרכים באופן ראשוני מעוררת תחושה של לחץ, חרדה, בלבול ועוד אינספור תחושות כאלו ואחרות. בהתאם לכך, נהגים רבים יטו לבצע אינספור טעויות בעלות השלכות מהותיות להמשך תביעתם לכן מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום תאונות הדרכים ובתביעות פיצויים בפרט.

נטייתן של חברות הביטוח באופן גורף היא להציע סכום פיצויים נמוך לנפגע מזה המגיע לו. לכן, מתעורר הצורך הרב ללקיחת שירותיו של עורך דין מיומן אשר ידע למקסם עבורכם את סכום הפיצויים המקסימאלי.

 

 

באופן כללי, כל אדם שניזוק בתאונת דרכים זכאי לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד, אך מכיוון שאתה היחיד שהיה עד לתאונה ייתכן וחברת הביטוח תערים עליך קשיים מכיוון שיש חשש שהתאונה התבצעה במכוון. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתביעות פיצויים, לעוד בנושא באתר.
בהחלט! גם בעת התרחשות תאונת דרכים עצמית כדוגמת: התנגשות בחפץ דומם, אתה עשוי לקבל כתב אישום בגין גרימת התאונה. מעוניין לדעת מהם העונשים אליהם אתה צפוי? במאמר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות