תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה של תאונה. כך למשל תוכלו לקבל מידע חשוב לגבי דרכי ההתמודדות עם תאונות, אלו פיצויים עשויים לקבל כתוצאה מתאונת דרכים, אלו ראיות יש לאסוף עוד בזירת האירוע ומתי מומלץ להיוועץ בעורך דין מנוסה.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מי אשם בתאונת דרכים?

תאונות דרכים מתרחשות בדרך כלל במהלך חיי היום יום וניתן לחלקן לתאונות דרכים שנחשבות קלות ותאונות דרכים שנחשבות קשות. כאשר תאונת דרכים מתרחשת, הרבה פעמים ניתן להכריע מי אשם בתאונה לפי הדרך שבה היא התרחשה והאופן שבה הצדדים עקבו או לא עקבו אחרי חוקי התנועה. עם זאת, קיימים גם מצבים שבהם לא תמיד ניתן להוכיח מי האשם האמיתי בעת התרחשותה של תאונת דרכים. זאת כאשר אין הוכחות או עדים שנכחו במקום התאונה ויכולים למסור עדות לגבי הנהגים המעורבים בתאונה ולגבי אופן התרחשותה.

כמו כן, קיימים גם מקרים בהם נוסעים עלולים להיקלע לתאונת דרכים שנכפתה עליהם ואינם אשמים בה. עם זאת, הם נאלצים להתמודד עם ההשלכות שנובעות כתוצאה מהתאונה כמו החלפת פרטים עם הנהג הפוגע ומתן דיווח לחברות הביטוח לגבי התרחשותה. כמו כן הם עלולים להתמודד עם השלכות נוספות כמו העברת הרכב למוסך לצורך תיקון ונשיאה בהוצאות. בנוסף, קיימים מצבים שבהם האשם בתאונה לא מודה באשמתו ואינו לוקח אחריות. כל זאת עלול להוביל לסיטואציה לא נוחה.

מה הן ההשלכות של תאונת דרכים?

קיימים מצבים שבהם לא ניתן לדעת מיד מי האשם באירוע התאונה ומשום כך הדבר נתון לבירור. עם זאת, כפי שנפרט בהמשך קיים חוק הנקרא חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד) לפיו כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים רשאי לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את הרכב שבו נסע בין אם הוא אשם ובין אם לאו. כל זאת על מנת לקבל פיצויים עבור התאונה.

מה יכול נהג הרכב לעשות על מנת להוכיח את חפותו במקרה של תאונת דרכים עם רוכב אופנוע?

אם נהג רכב מוצא את עצמו מעורב בתאונה עם רוכב אופנוע ובטוח כי התאונה התרחשה שלא באשמתו – יש כמה צעדים שעליו לנקוט כדי להוכיח את צדקתו.

קודם כל, עליו לצלם את האופנוע המעורב בתאונה ואת המקום שבו התרחשה התאונה. כמו כן, עליו לקחת פרטים מעדים שנכחו בתאונה וראו את התרחשותה בעיניהם. לאחר מכן יש לתעד סימנים על הכביש שנשארו כתוצאה מהתאונה ולוודא צילום של חלקים ושברי זכוכית של כלי רכב שנשארו במקום התאונה. כל אלו הינם סימנים שעשויים לשמש כעדות להתרחשות התאונה ולנסיבותיה.

יתרה מכך, חובה לתעד את פרטיו של רוכב האופנוע ואת פרטי השיחה עמו לאחר התרחשות התאונה. כל אלו הינם רשמים שיוכלו לסייע לכם להעיד על אשמים בתאונה. בנוסף, יש למסור עדות אמינה ומקיפה בעבור אופן ההתרחשות של התאונה והמעורבים בה. ככל שהעדות תהיה יותר אמינה, יש לדבר השפעה רבה יותר על מהלך הדיון המשפטי בבית המשפט כל עוד היא נשמעת הגיונית ומתקבלת על הדעת.

תאונת דרכים מה עושים
תאונת דרכים מה עושים

תאונת דרכים שמעורב בה רוכב אופנוע או קטנוע

כאשר מתרחשת תאונת דרכים בין נהג רכב לבין נהג אופנוע, קיימת נטייה גדולה יותר להאשים את בעל הרכב בתאונת בדרכים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמצבים אלו מי שנפגע יותר הוא רוכב האופנוע מאשר בעל הרכב שנחשב לממוגן יותר. לאור זאת, ככל שרוכב האופנוע נפגע באופן קשה יותר, כך הנטייה להאשים את בעל הרכב גדולה יותר. בתאונות מסוג זה, העונש כלפי בעל הרכב חמור יותר ועלולות לכלול עונשים כמו שלילת רישיון הנהיגה שלו, הצמדת נקודות תעבורה לחובתו ובמצבים קיצוניים אפילו מאסר. כמובן שאין מדובר בכלל מחייב וכי ייתכנו מקרים בהם רוכב האופנוע יישא בנטל האשמה ולא נהג הרכב, כל מקרה נבדק בהתאם לגופו.

מעורב בתאונת דרכים? טיפים למה עליך לעשות

הדבר החשוב ביותר שיש לעשות במקרה של מעורבות בתאונת דרכים קלה הוא לתעד את זירת התאונה באמצעות תמונות וסרטי וידאו אם כמובן המצב הגופני מאפשר זאת. קודם כל, יש לצלם את מקום התאונה ואת האופן שבו מונחים הרכבים לאחר התאונה ללא כל תזוזה. בנוסף לכך, יש לצלם גם את הרכבים המעורבים והנזקים שהתרחשו. דבר נוסף שמומלץ לבצע הוא צילום סרטון וידאו מדובב על ידכם שבו אתם מספרים כיצד התרחשה התאונה ולא לשכוח לגבות ולשמור את כל החומר המתועד! אם אין באפשרותכם לצלם, נסו לכתוב לעצמכם את המאורע על דף נייר. חשוב להבין כי בחלוף הזמן סביר להניח שלא נזכור את אותם דברים בצורה ברורה ומובהקת כמו בשלב התאונה עצמה ולכן חשוב לבצע את התיעוד הנ"ל.

בנוסף, בעת התרחשות התאונה, חשוב מאוד לרשום ולצלם את פרטיו המלאים של הנהג המעורב בתאונה ולוודא שיש ברשותכם פרטים כמו שם מלא, מספר תעודת זהות, טלפון נייד, מספר רישוי, סוג רכב, שמה של חברת הביטוח המבטחת את רכבו של הצד השני בביטוח מקיף או צד ג' ולתעד גם את מספר הפוליסה.

תאונת דרכים מה עושים - accidents-adv

תיעוד נוסף וחשוב שיש לעשות הוא אסיפת פרטים של עדים לתאונה ולקיחת פרטים אישיים מהם כמו למשל שם מלא, תעודת זהות או רישיון נהיגה וטלפון נייד. הסיבה לכך היא שביכולתם של עדים או להעיד לטובתכם במידה ותדרשו לכך. במידה ומקרה התאונה יגיע לדיון בבית משפט, עדות של עדים עשויה להיות חיונית ומכרעת משום שהם נחשבים לעדים ניטרליים. הם נחשבים למעשה לעדים בעלי עדות מהימנה בבית המשפט וזה עשוי להגדיל את סיכוייכם לזכות בתביעה.

ניתן לבדוק אם קיימות במקום התאונה מצלמות שיכלו לתעד את התאונה. אלו יכולות למשל להיות מצלמות עירוניות או מצלמות של כלי רכב שנסעו בסמוך אליכם. כמו כן, ניתן להשתמש במצלמות נוספות כמו מצלמות אבטחה של בתי עסק או בתים סמוכים. תיעוד מלא של התאונה בזמן אמת עשוי להועיל לכם מאוד ותוכלו להפיק רווח רב ממנו.

במקרה ומדובר בתאונה עם נפגעים בגוף, יש לדווח מיידית למשטרה ולהתקשר למוקד 100. כמו כן, יש להזעיק ניידת של מגן דוד אדום 101 ולמסור להם את כל המידע הדרוש אודות מקום התאונה, מצבם של הנפגעים ועוד. במקרה ומדובר בתאונה ללא נפגעים, מומלץ לצלם את מנח הרכבים לאחר התאונה אך במידה וקיימת הפרעה לתנועה, יש להזיזם לצד הדרך בכדי שלא להפריע לתנועתם המתמשכת של רכבים אחרים. אם מדובר בתאונה עם נפגעים, אין להזיז את כלי הרכב אלא רק על ידי אישור משטרה. הסיבה לכך היא חשיבותו הרבה של מיקום כלי רכב לצורך שחזור התאונה.

שימו לב! במידה ולא ניתן להזיז את הרכב או שלא ניתן להסיעו למוסך, יש להתקשר לגרר מוסמך ולהשתמש בשירותיו. שירותים אלו לרוב נכללים כחלק מהטבות פוליסת הביטוח ולכן מומלץ להשתמש בשירותים אלו.

טיפ חשוב ונוסף: אל תודו באשמה לתאונה ואל תחתמו על מסמך שבו אתם מודים כי אתם לוקחים אחריות עליה. זכרו כי זה עלול לפעול לרעתכם. מי שצריך לקבוע מי אחראי לתאונה הם נציגי הביטוח, משטרה או בית משפט. זאת מאחר וקיימים מקרים רבים שבהם קיימת אחריות משותפת או מקרים שבהם המצב גבולי ולא ניתן לדעת מי אחראי לתאונה.

עם זאת, במידה והנהג הפוגע אכן לוקח אחריות על התאונה ואף מודה באשמה, תעדו אותו באמצעות מכתב שמפרט כיצד התרחשה התאונה והחתימו אותו על כך. למכתב יש לצרף פרטים אישיים ואם ניתן יש לצלם גם סרטון וידאו שבו נראה הנהג הפוגע מודה באשמה ולוקח אחריות על התאונה באופן שאינו משתמע לשתי פנים.

במידה ואכן נגרמו נזקי גוף כתוצאה מהתאונה, יש לפנות לגורם רפואי רלוונטי ולדווח על התאונה כחלק מהוצאות הטיפולים הרפואיים. יש לאסוף את כל האסמכתאות לצורך הוכחת הוצאות רפואיות ולהצמידן לתביעה.

חובת הדיווח לאחר מעורבות בתאונת דרכים

כאשר רכבכם מעורב בתאונת דרכים, חשוב לזכור כי יש לדווח על התאונה לחברת ביטוח באמצעות סוכן או באמצעות נציגי חברת הביטוח על עצם קיומה של התאונה. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד לשלוח כל המסמכים הרלוונטיים שמתעדים את התאונה לחברת הביטוח ובכך לקבל מידע נוסף על הליך הטיפול ותיקון הרכב. שימו לב כי מומלץ לשמור את המסמכים המקוריים ולשלוח העתקים בהתאם לצורך.

חשוב מאוד להקפיד למלא טופס הודעה על תאונת דרכים ולהעבירו בהקדם לסוכן ביטוח או לחברת ביטוח. טופס ההודעה ידרוש מכם למלא את כל הפרטים של הצדדים המעורבים בתאונה ולפרט באופן מובהק וברור את אופן התרחשות התאונה. כמו כן, הנכם נדרשים לציין את מוקדי הפגיעות והנזקים בכלי הרכב המעורבים בתאונה וכן לציין את פרטי הנהגים המעורבים בתאונה. כמו כן, עליכם לציין אם היו נוסעים ברכב בשעת התאונה ואם היו עדים שהיו באזור התאונה בשעת האירוע. כמו כן, יש לציין אם קיימות פגיעות בגוף ואם האירוע דווח למשטרה. במידה ונפתח הליך משפטי, חשוב מאוד שיהיה טופס הודעה שמכיל בתוכו את כל הפרטים הנ"ל ולכן חשוב מאוד שתשקיעו במילוי הטופס ותדאגו לדיווח מהימן ומדויק ככל הניתן אודות האירוע. זכרו כי טופס זה עשוי לשמש אתכם כאשר תצטרכו להוכיח את טענותיכם בבית המשפט ולכן רצוי שהטופס יהיה מדויק ומלא ככל הניתן בכל הפרטים הדרושים.

אם ברשותך פוליסה בתוקף של ביטוח מקיף, ניתן להפעיל את הפוליסה ולתקן את הרכב. בכך ניתן גם לקבל פיצוי מחברת הביטוח עבור הוצאות התיקון. חשוב לשים לב כי קיימים הפסדים ונזקים נוספים שאתם עשויים לקבל עבורם פיצוי או שיפוי מצד ג. הכוונה היא כי במידה והנהג הפוגע אחראי לתאונה, גם אם מדובר באחריות חלקית, עליו לפצות אתכם עבור הפסדים ונזקים נוספים שאתם זכאים להם.

יש לציין כי ניתן לקבל פיצוי מצד ג' באמצעות חברת הביטוח של צד ג' או מהנהג הפוגע עצמו. זאת רק במקרים שבהם הוא אחראי על התאונה. במקרים מסוג זה, עדיף לקבל שיפוי ישירות מצד ג' ולא להפעיל את פוליסת הביטוח בחברתכם.

בנוסף, יש לבחון את היקף העלות של התיקון בשל עליית מחיר הביטוח בעתיד. במידה ותפעילו את הביטוח בחברתכם, תישלל זכאותו של הניזוק ומפעיל הביטוח לדו"ח היעדר תביעות שמטרתו להעניק הנחה במסגרת רכישת הפוליסה. כמו כן, הפעלת הביטוח עלולה לייקר את מחיר הפוליסה בשנים שלאחר מכן ולהביא להוצאות תשלום ביטוח גבוהות יותר מידי שנה.

האחריות של ביטוח החובה כלפי הנפגעים

ביטוח חובה הוא למעשה ביטוח אחיד עבור כולם. משמעות הדבר היא שמתוקף היותו כזה, הביטוח יכסה כל אדם שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים גם אם יימצא אשם. עם זאת, ישנם כמה נסיבות שבגינן ביטוח החובה לא בהכרח מעניק פיצוי לנפגע.

הסיבה הראשונה לפיה הביטוח עלול שלא להעניק פיצוי לנפגע היא אם הנוסע נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף או בזמן שרישיונו נפסל או נשלל. סיבה נוספת היא כאשר הנפגע בתאונה נהג ה=בזמן שביטוח החיים שברשותו פג תוקף. סיבה נוספת היא כאשר הנפגע בתאונה הסיע נוסעים ברכבו ללא ביטוח חובה שמותאם לכך.

תאונת דרכים מה עושים - accidents-adv

חשוב לזכור שבמידה והנפגע בתאונת דרכים נסע ברכב שנקלע להתרחשות של תאונת דרכים, הוא יכול לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את הרכב שבו הוא נסע. בניגוד לכך, אם מדובר במקרה של פגיעת רכב בהולך רגל, אותו הולך רגל יוכל לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את הרכב הפוגע.

תביעה תאונת דרכים ביטוח לאומי

ביטוח לאומי נועד לספק את הזכויות הסוציאליות שלכם. הוא למעשה מספק עבורנו "רשת ביטחון" שנמצאת שם כדי לתפוס אותנו בימים קשים יותר או לאחר תאונה מצערת כמו תאונת דרכים. במקרה שנגרמה לאדם כתוצאה מהתאונה נכות, ניתן לתבוע הן את חברת הביטוח והן את המוסד לביטוח לאומי, שימו לב כי קיימת חשיבות להיכן אתם מגישים תביעה קודם לכן.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

מטרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים היא, לוודא שכל אדם שנפצע במהלך תאונת דרכים יקבל את הפיצוי המגיע לו עבור התאונה גם במידה וקיימת בעיה עם חברת הביטוח של הנהג הפוגע או שנהג זה נעלם או ברח.

בעבר נפגעי תאונות דרכים היו צריכים להוכיח שהנזק שלהם נגרם כתוצאה מהתרשלותו של הנתבע. הדבר הפך את כל נושא תביעת הפיצויים מצד הנפגעים לבעייתי מאוד, במיוחד במצבים שבהם הגורם הפוגע נעלם או לא התרשל, וכן במצבים שבהם לנפגע הייתה אשמה בתאונה. מטרת החוק היא למעשה להבטיח שכל נפגע בתאונות דרכים יפוצה ללא קשר ליסוד האשמה שלו או של הנהג. כתוצאה מכך, ההסדר הקבוע בחוק הוא הטלת אחריות מוחלטת על כל נהג המעורב בתאונת דרכים כדי להבטיח שהנפגע בתאונה יוכל לקבל פיצוי בעבור נזקו ללא דיחוי. יש לציין שבמקרים קיצוניים שבהם התאונה הייתה מכוונת (מצד הנהג או הנפגע), כן ייבחן יסוד האשמה.

תאגיד קרנית בתביעות לנפגעי תאונות דרכים

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הקים את "קרנית" – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. הקרן נועדה להעניק פיצוי לנפגע במקרים שבהם הנהג אינו יכול לפצות את הנפגע בשל מחסור בביטוח, כשהמבטח חדל פירעון או כשהפוגע אינו ידוע ("פגע וברח"). קרנית למעשה ממלאת את אותם "החללים" שעלולים להיווצר במקרים כאלו.

הגדרת החוק נמצאת בסעיף 1 לחוק הפיצויים ודרכה נבחנת השאלה האם המקרה עונה על ההגדרה הבסיסית של תאונת דרכים. מרכיבי ההגדרה: (1)מאורע; (2) נזק גוף; (3) עקב; (4) שימוש (5)ברכב מנועי (6) למטרות תחבורה. הטוען לקיום תאונת דרכים צריך להוכיח שהתקיימו כל היסודות האלו, ואם מרכיב אחד לא מתקיים, המקרה לא ייחשב כתאונה ויתברר לפי דיני הנזיקין ולא לפי חוק הפיצויים.

תאונת דרכים ללא נפגעים

המשטרה מגדירה תאונת דרכים כאירוע שהתרחש כתוצאה מעבירת תנועה בשל הימצאות רכב או הולך רגל בדרך וכתוצאה מכך נפגע אדם או נגרם נזק לרכוש. הגדרה זו שונה מהגדרתה של תאונת דרכים כפי שהוגדרה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ההבדל המרכזי הוא שלא על כל תאונה יש לדווח לגורמי האכיפה.

לאחר שאירעה תאונת דרכים יש לוודא כי אכן אף נוסע מבין הרכבים לא נפגע. בשלב הבא יש לברר כי לא נגרם לרכב נזק שעלול למנוע את נסיעתו. כמו כן, יש לפנות במהירות את זירת אירוע התאונה כי להבטיח שהתנועה תוכל להמשיך לזרום ללא הפרעה. זכרו, כל עוד יש נפגעים בתאונת דרכים הנהג צריך להעמיד את רכבו במקום התאונה או בסמוך לזירה ככל הניתן.

לאחר חניית הרכב יש להחליף פרטים עם הנהגים המעורבים בתאונה ולדרוש מהם שם מלא, כתובת, מספר תעודת זהות, מספר פוליסת ביטוח, שם חברת הביטוח ומספר הרכב. זכרו כי יש לדרוש פרטים אלו משום שהם חיוניים ביותר עבור תביעת הביטוח בעתיד. שימו לב כי ההתנהלות לאחר תאונת דרכים עם נזקי רכוש בלבד וללא נפגעים אינה זהה להתנהלות בעקבות תאונת דרכים עם נפגעים. במקרה של תאונת דרכים ללא נפגעים, להבדיל מזו שמתרחשת עם נפגעים, אין צורך לדווח למשטרה על אירוע התאונה.

יש לשים לב כי בתאונת דרכים שיש בה נפגעים, לרוב רישיון הנהיגה של הנהג ייפסל פסילה מנהלית. עם זאת, במקרה של תאונת דרכים ללא נפגעים גם כאשר אחד המעורבים מגיש תלונה בתחנת המשטרה, לרוב לא ייפתח תיק חקירה. בדרך כלל השוטר יפנה את המתלונן לחברת הביטוח לצורך קבלת פיצויים בגין נזק לרכוש.

אולם, קיימים מקרים חריגים מאוד שבהם ייפתח תיק חקירה גם בתאונות דרכים ללא נפגעים שגרמו נזק לרכוש בלבד. כאשר הנהג שמעורב בתאונה אינו מסכים להזדהות, יכול להיווצר מצב שבו יוגש נגדו כתב אישום בשל אי מסירת פרטים. דוגמא נוספת למקרה שבו ייתכן ויוגש כתב אישום בתאונה ללא נפגעים הוא מקרה שבו אחד הרכבים המעורבים בתאונה הוא רכב משטרתי או צבאי או כאשר אחד הנהגים המעורבים מתעקש על כך שיוגש כתב אישום כנגד הנהג האחר בגין רשלנות.

השאלה האם לפתוח כתב אישום או לא נשקלת על ידי השוטר ביחס לזמן שחלף ממועד התאונה ועד הגשת כתב התלונה. ככל שהזמן שיחלוף בין שני המועדים ארוך יותר, כך הסיכוי שייפתח תיק חקירה נמוך יותר. העונש שעשוי להינתן עבור תאונת דרכים ללא נפגעים שהתקיימו בה נזקי רכוש תלויה בהרבה מקרים בנסיבות המקרה ובחומרת כתב האישום.

במה תלויה מידת העונש? העונש נקבע למעשה לפי מידת הרשלנות או חוסר הזהירות של הנהג. כמו כן, נלקחים בחשבון גם שיקולים כמו חומרת הנזק ומספר העבירות שביצע בעבר. ככל שעבירת התנועה התעבורה שגרמה לתאונה תהיה חמורה יותר – רמת הענישה תהיה גבוהה יותר. מידת העונש יכולה להתחיל מעונש כמו פסילת רישיון נהיגה על תנאי ועד פסילה בפועל לתקופה ממושכת. העונש המקסימלי עלול להגיע לכדי עונש כבד של מאסר בפועל על עבירת תנועה חמורה ביותר.

דוגמאות לפיצויים תאונת דרכים

נזקי רכוש לרכב הם למעשי כלל הנזקים הנגרמים לרכב שלכם בעת תאונת דרכים או בשעת פריצה אליו או גניבה. בגין נזקים אלו, ניזוקים יהיו זכאים להגיש תביעת נזקי רכוש לרכב על מנת לברר מי האחראי לנזק שנגרם ומשנמצא אותו גורם ניתן יהיה לחייבו בתשלום עבור אותם הנזקים. תביעות אלו יוגשו לרוב במקרים בהם הרכב היה מעורב בתאונת דרכים. במקרים אלו הנהג הפוגע ירצה להימנע מלקיחת אחריות ויבקש להכחיש את אחריותו באשר לתאונה. הדבר יוביל לבירור התובענה לעיל. לעיתים רבות, הנפגעים יבחרו להפעיל פוליסה לרכב שנמצאת ברשותם והיא פוליסת הביטוח המקיף. הסיבה לכך היא למעשה חיסכון בכאב ראש מיותר.

לפיצוי עבור תאונת דרכים צריכה להיות עילת תביעה. כאשר מתרחשת תאונת דרכים קיים רצון לקבל פיצוי. משום כך קיימים שני אפיקי תביעה עיקריים לנפגעים: תביעה בגין נזק ישיר ותביעה בגין נזק עקיף.

מהי תביעת נזק ישיר? תביעה זו היא למעשה תביעת רכוש לרכב. תביעות מסוג זה נעשות עבור נזקים שנגרמו לרכב עצמו כמו עיקומי פח, פגיעה בשלדה או במרכב הרכב והוצאות דומות נוספות. תביעות אלו דורשות הבאת הערכה מצד שמאי באמצעות חוות דעת של שמאי רכב מוסמך. ההמלצה היא לבצע את בדיקת השמאי בסמוך למועד התאונה בכדי לקבל את תמונת המצב המדויקת ביותר עבור מצב הנזק של הרכב. כמו כן, מומלץ לבצע את בדיקת ההערכה בכדי לסתור את הטיעון שהנזק לרכב לא נגרם כתוצאה מתאונת הדרכים.

בנוסף, רצוי לצלם ולתעד את הנזקים שנגרמו לרכב עוד בזירת התאונה משום שבמידה והנהג הפוגע מכחיש כל קשר מצדו לנזקים שנגרמו בתאונה, עדיין יהיו ראיות באשר לאירוע ולכן התיעוד יהיה קריטי להצלחת הוכחת הנזקים.

מהי תביעה לנזק עקיף? מדובר למעשה בתביעת ההפסדים וההפרשים. בנוסף לנזק הישיר, קיימים גם נזקים עקיפים שדורשים תביעה ומטרתה להעניק פיצוי לבעלים של הרכב הניזוק בגין כל נזק שאינו קשור באופן ישיר לרכב אלא נגרם כהוצאות נלוות עקב התאונה. כך למשל דוגמא טובה לפיצוי עקיף הוא פיצוי עבור הוצאות הגרר, אובדן ימי עבודה, הוצאות נסיעה, אובדן רווחים (במקרה ומדובר ברכב עבודה), השתתפות עצמית בעת הפעלת הפוליסה והתייקרות דמי פוליסה. שימו לב כי גם כאן חשוב לשמור על כל המסמכים הרלוונטיים לצורך הוכחת הנזקים בעת שמגישים דרישת תשלום או הגשת תביעה ובכלל זה הצעת מחיר, חשבוניות, קבלות, הזמנות עבודה וכו'.

שימו לב כי במקרים רבים בעלי רכב שניזוקו לא פונים להפעיל את הביטוח לצורך קבלת פיצויים ותגמולי ביטוח. הסיבה לכך היא העובדה שהפעלת הביטוח תביא לתשלומים נוספים בהמשך כמו עליית מחיר הביטוח ואיבוד ההנחה בגין דו"ח היעדר תביעות. משום כך, קיימת אופציה להגיש תביעה באמצעות עורכי דין לענייני נזקי רכוש רכב או תביעה בבית משפט לתביעות קטנות. יש לשים לב כי הסכום שבגינו ניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות מוגבל עד לסכום של כ- 34,000 ₪. התביעה תוגש כנגד נהג הרכב הפוגע וחברת הביטוח (במקרה שנהג הרכב מבוטח לצד שלישי או בביטוח מקיף).

זו אפשרות שעדיפה במקרה שבו האחריות על התאונה בחלקה או במלואה הינה של נהג הרכב הפוגע. בנוסף, כדאי ואף מומלץ לקחת בחשבון את סכום התביעה ובדיקת הסיכון מול הסיכוי לקבל בחזרה את הפיצויים מהצד השני. לעיתים יותר בטוח לקבל את הכסף דרך תביעה מסודרת של חברת הביטוח מאשר פנייה להליכים משפטיים בבתי משפט שסיכוייהם לפסוק לטובתכם אינם וודאיים.

שימו לב! לאחר הפעלת הביטוח אתם עדיין תוכלו להיות זכאים לתגמולים נוספים! חברות הביטוח דואגות לפיצוי עבור הנזקים הישירים בלבד מאחר ונגרמו לכם הוצאות והפסדים נוספים. כך למשל מדובר בהוצאות כמו השתתפות עצמית, אובדן רווים, התייקרות דמי הפוליסה והפסד הנחת העדר תביעות – כל אלו הינם הפסדים ונזקים שניתן לקבל עבורם פיצוי מהמזיק.

מומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין מומלץ לענייני נזקי רכוש לרכב בכדי להעריך את סיכויי הצלחת התביעה ולקיחת בחשבון מכלול הראיות בשקלול אופן התרחשות התאונה ושיעור הנזק והיקפו.

היוועצות עם עורך דין תאונות דרכים לאחר מעורבות בתאונה

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, מי שאחראי לזיהוי הגורם לתאונת הדרכים ונסיבות התרחשותה הוא למעשה בוחן מטעם משטרת ישראל. מעבר לעבודת הבוחנות בשטח, הוא אוסף עדויות מנהגים ויושבי כלי הרכב המעורבים בתאונה. על כן קיים סיכוי סביר כי תזומנו לחקירה בעקבות מעורבותכם בתאונת דרכים. החקירות בנושא נעשות על ידי המשטרה לצורך מציאת האחראי והעמדתו לדין. המטרה היא לבחון חשד מסוים כנגד הנהג לביצוע עבירה שהובילה לתאונת דרכים.

בתרחיש בו נהג מעורב בתאונת דרכים והתבקש לתת גרסתו לקרות התאונה ולענות על מספר שאלות "קצרות" בשטח, בוחן תאונות הדרכים מציין לפרוטוקול כי הנהג אף הוזהר לומר את האמת ורק האמת ואף מציין על גבי מזכר כי הבהיר לנהג כי הוא רשאי להיוועץ עם עורך דין טרם מתן הגרסה שלו לתאונה.מרבית הנהגים לא ייחסו חשיבות להצהרה ויספרו את האמת כפי שהיא באה לידי ביטוי בעיניהם. כמו כן, הם עלולים אפילו לחתום על הדברים בטופס שעשוי להיות מצורף לתיק החקירה. הצהרה זו עלולה להיות בעל משקל גדול אם היא תוגש ככתב אישום כנגד הנהג.

במצב שבו יוגש נגדכם כתב אישום בבית משפט, אם תבצעו "מקצה שיפורים" בגרסת הנהג לתאונה לאחר מתן עדות כתוצאה מהתייעצות מאוחרת עם עורך דין (או במקרה שתסטו מהגרסה שנתתם במשטרה בהזדמנות הראשונה) – בית המשפט לא יראה זאת בעין יפה. יהיה מאתגר וקשה מאוד להפריך את הגרסה הראשונית שנתתם ולכן חשוב מאוד להתייעץ מראש עם עורך דין בכדי לא לגרום לנזק בלתי הפיך בהמשך ההליך המשפטי.

במידה ומזמנים אתכם לחקירה במשטרה, השתדלו לא להילחץ ולפעול בפזיזות. קודם כל חשוב לוודא ולשאול למה זימנו אתכם לחקירה ומה החשדות המיוחסים כלפיכם. תשובה זו לרוב לא תינתן בטלפון אך חשוב לנסות לבקש מידע זה. במקרים רבים לאור דחיפות חקירת התאונה, מזמנים את הנהג במשטרה באופן מיידי אך יש לזכור כי על אף זאת ביכולתכם לבקש לדחות את החקירה על מנת להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום. אלו מקרים קריטיים בהם חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה בכדי שהוא יוכל להגיע בעצמו לתחנת המשטרה ולייעץ לכם עוד בטרם החקירה. זכרו! מתן ייעוץ מקצועי ונכון יכול להוביל לסגירת התיק כנגדכם או סיומו בענישה מקלה יותר.

בכל מצב שבו נקלעת לתאונת דרכים המלווה בנזקי רכוש לרכב או בנזקי גוף, מומלץ מאוד לפנות לשירותיו של עורך דין מוסמך עוד בתחילת ההליך. הסיבה העיקרית לפניה מראש לעורך דין היא הגדלת אפשרויות הפעולה והסיוע העומדות לרשותך. לעורך דין לענייני נזקי רכוש לרכב יש את הניסיון הרב ביותר בתחום תאונות הדרכים ומשום כך הוא יוכל לסייע לכם לאסוף את הראיות הדרושות ולבחון את הפנייה לגורם המתאים ביותר על מנת שתוכלו לקבל את סכום הפיצויים הגדול ביותר בעבור הנזקים לרכב.

בפגישות ייעוץ עם עורך דין מוסמך תוכלו להעריך את סיכויי התביעה ואת גובה הפיצוי המגיע לכם. כמו כן, תוכלו לברר מול מי צריכה להתרחש התביעה ואת מי יש לתבוע. הדגש עבור עורך הדין הוא סוגיית הפיצויים. מטרתו של עורך הדין היא להקל על המצוקה ועוגמת הנפש שלכם כתוצאה מהתאונה. בשל כך הוא יסלול עבורכם דרכים לקבלת פיצוי לכיסוי טיפולים רפואיים במידת הצורך, שיקום גופני, סיעוד נפשי, נזקים כלכליים כתוצאה מאובדן כושר עבודה ועוד.

מעל לכל, עורך דין מקצועי ומיומן ידאג כי הפיצוי יהיה ראוי במידה שתאפשר לכם להקל על הסבל ועוגמת הנפש שחוויתם ולשוב במהרה לשגרת החיים שלכם.

מעורבים בתאונת דרכים? מה חשוב לדעת

תאונות דרכים הן אירוע לא פשוט ואף מסוכן שעלול לגבות חיי אדם. במידה ונקלעתם למצב של תאונת דרכים ללא נפגעים חשוב לבצע תיעוד מלא של זירת האירוע, לקבל עדויות מסובבים שנכחו במקום ולקבל את פרטי הנהג הפוגע. כל אלו דרושים עבורכם בכדי לתבוע את חברת הביטוח שלכם ולקבל את הפיצויים הדרושים עבורכם. זכרו כי קיימת באפשרותכם היכולת לתבוע את חברת הביטוח שלכם או את הנהג הפוגע ישירות אך היו ערים לסכנות הטמונות בתביעה ישירה של הנהג במקרה כי ייקבע בבית המשפט שאינו אשם בתאונה.

הקפידו לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין לענייני נזק לרכב או לענייני תעבורה החל מהשלב ההתחלתי. זכרו כי יש בידיו את הידע והניסיון הדרושים בכדי להדריך אתכם אלו ראיות לאסוף ואיך לנסח את כתב התביעה עבור הביטוח. בכך תוכלו להגדיל את סיכוייכם לנצח את התביעה ולקבל את סכום הפיצויים המגיע לכם!

***** אין לראות במידע האמור לעיל כתחליף לייעוץ משפטי או כייעוץ משפטי בפני עצמו. יש לראות בכל הנאמר כהסבר כללי בלבד ומומלץ מאוד לקבל ייעוץ איכותי ומקצועי מצד עורך דין מוסמך.

 

חשוב לדעת כי לבית המשפט לתעבורה טווח ענישה רחב החל מקנס כספי ועד למאסר בפועל, בהתאם לכך חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים. כיצד עו"ד יכול לסייע לכם? במאמר המלא.
אנו ממליצים שלא למהר להפעיל את פוליסת ביטוח המקיף מחשש שתישלל לכם הזכאות לדו"ח היעדר תביעות וכתוצאה מכך לא תקבלו הנחה עתידית ואף תידרשו לשלם תשלום ביטוח גבוה יותר. מומלץ לבדוק את היקף עלות התיקון! לעוד בנושא, באתר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות