תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים כאשר הפגיעה מתבצעת על ידי גוף פח מפלצתי מיכני מול גוף אדם חשוף ונטול הגנה. יש לדעת שבית המשפט מתייחס בחומרה לעבירה של תאונת דרכים בה מעורב הולך רגל, זאת במטרה להוביל למגמה של מיגור את תופעת תאונות הדרכים עם נפגעים הולכי רגל ותאונות הדרכים הקטלניות בארץ.
להאזנה למאמר לחצו כאן:
תאונות דרכים הולך רגל, הנתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
מספר הולכי הרגל הנפגעים בתאונות דרכים בישראל מהווה שליש ממספר הנפגעים, כאשר שליש מתוכם נפגעים במעבר חצייה. מרבית הולכי הרגל הנפגעים כתוצאה מתאונות דרכים הם ילדים וקשישים.
מה מוגדר כתאונת דרכים?
על פי חוק, תחת ההגדרה של תאונת דרכים נכללות כל התאונות שהתרחשו בעת נסיעה או נהיגה ברכב מנועי, ובתוכן, התנגשות הרכב בקיר או במכשול אחר, סטייה פתאומית של הרכב, בלימה פתאומית ופגיעה של הרכב ברכב אחר. הולכי רגל או רוכבי אופניים הנמצאים מחוץ לרכב ונפגעו מרכב נוסע, ייחשבו כמעורבים בתאונת דרכים. תאונה שנעשתה במכוון כדי לגרום לנזק בגוף או ברכוש אינה מוגדרת כתאונת דרכים.
תאונת דרכים הולך רגל שהתבצעה בעת חצייה של מעבר החצייה
תחום חציית הכבישים בישראל טעון שיפור הן מצד הולכי הרגל, הן מצד הנהגים העלולים להתפרץ במהירות מופרזת והן מצד תשתיות לקויות או היעדר תשתיות מתאימות להולכי רגל בשטחים עירוניים ובינעירוניים. אם נהג הרכב מסכן או מפריע למעבר בטוח של הולך רגל במעבר חצייה, המוגדר כממלכתם של הולכי הרגל, הוא עלול לקבל קנס כספי, נקודות תעבורה ואף הזמנה לדין. במקרה של פגיעה בהולך רגל במעבר חצייה וגרימת תאונת דרכים עם הולך רגל, עלול להיות מוגש כנגד הנהג הנאשם כתב אישום חמור בגין כך. ענישה מחמירה זו מראה על מגמה של טיפול להפחתת התופעה הרווחת בארץ, כאקט נגד תאונות דרכים קטלניות או תאונות דרכים שבהם נפגעים הולכי רגל.
יש לדעת שלרוב לא תינתן משמעות להתנהגותו של הולך הרגל, גם אם לא נהג בזהירות, זאת משום שהנהג היה צריך לצפות זאת, אולם במקרים של התנהגות קיצונית ביותר מטעם הולך הרגל, כגון: שחצה כמעט את כל מעבר החצייה אולם בסוף חזר על עקבותיו כלעומת שבא, תוך שהוא מפתיע את הנהג לחלוטין, במקרה כזה תופחת האשמה של הנהג.
מה אומר החוק בנושא מעבר חצייה? להלן התקנות השונות
מספר התקנה | הסבר | לשון החוק |
תקנה מספר 51 לחוק התעבורה | תקנה 51 לתקנות התעבורה קובעת צווי כללי להתנהגות זהירה ונהיגה בשליטה מוחלטת בהתאם לתנאי הדרך השונים. | "51. לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב." |
תקנה מספר 52 לחוק התעבורה | תקנה זו מתייחסת באופן ספציפי להתנהגות הנהג במעבר החצייה. | "52. בכפוף לאמור בתקנה 51 חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד בהתקרבו למעבר חציה;" |
תקנה מספר 67 לחוק התעבורה | תקנה מספר 67 הינה הרלוונטית ביותר לנהג המתקרב למעבר חצייה. | "67. (א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החצייה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך." |
תאונות דרכים הולך רגל במהלך חצייה של מעבר חצייה, מהן ההשלכות?
נגד נהג המואשם בגרימת תאונת דרכים הולך רגל, יוגש לרוב כתב אישום מחמיר ביותר. קיים סיכוי רב שהנהג הנאשם יורשע מכיוון שחוק העונשין הינו חמור במקרים אלו. עבירה המוגדרת כעבירת רשלנות עלולה לגרום לנהג לקבל עונש של עד 3 שנות מאסר, גרימת חבלה של ממש על ידי הנהג הפוגע בתאונת דרכים הולך רגל, תגרור אחריה שלילת רישיון לטווח הארוך, ובמקרים חמורים של עבירת הפקרות בהם הנהג פגע וברח, חוק העונשין עלול לגרום לנאשם לבלות מאחורי סורג ובריח משך תקופה של עד 14 שנות מאסר בפועל.
תאונת דרכים הולך רגל, להלן דרכי הפעולה מיד לאחר התאונה
מעורבים בתאונת דרכים הולך רגל עם נפגעים? צורת ההתנהגות הפלילית החמורה ביותר לאחר גרימת תאונת דרכים עם הולך רגל הינה היעלמות מהמקום. עבירה זו מוגדרת בחוק כעבירת הפקרה או בלשון העם: "תאונת פגע וברח", החוק מתייחס ביתר חומרה לעבירות אלו, עקב חוסר המוסריות שבהפקרת פצוע לחסדי רוחות השמים. ענישה בגין נטישת זירת האירוע לאחר ביצוע תאונת דרכים הולך רגל, היא מהגבוהות שבפקודת התעבורה.
לידיעתם, כך ראוי לנהוג לאחר ביצוע תאונת דרכים הולך רגל: פגעתם בהולך רגל במעבר החצייה או על המדרכה? זה יכול לקרות לכל אחד! דבר ראשון החנו את הרכב בצד וצאו להגיש עזרה לפצועים, במידה ודרוש סיוע של שירותי חירום, מהרו להזמין אמבולנס, משטרה או מכבי אש למקום, אל תפנו את הזירה עד ששירותי החירום מגיעים למקום ונוטלים את הפיקוד. בנוסף, עליכם להשאיר את פרטיכם האישיים לשוטר ולכל המעורבים בתאונה, עליכם גם לדווח למשטרה על התאונה ולמסור לה את מיקומה ואת מיקומכם המדויקים. במידה ואתם יודעים את פרטי הנפגע, ולאן פונה, העבירו גם פרטים אלו, לגורמים המשטרתיים.
ייצוג עצמי בבית משפט לתעבורה בעניין תאונת דרכים הולך רגל, האם מומלץ?
נגד הנאשם בגרימת התאונה יוגש כתב אישום בו תפורט העבירה אותה עבר, בנוסף הוא יזומן לבית המשפט לתעבורה, שם עלולים לדון אותו לענישה במגוון אמצעים: פסילת רישיון לתקופה ממושכת, פסילה על תנאי, קנס כספי, מאסר על תנאי, מאסר בפועל ועבודות שירות, העונש ייקבע על פי חומרת העבירה. הגרסה שאותה מוסר הנאשם תשפיע בהכרח על תוצאות פסק הדין ותהיה חלק מהתשתית לקביעת העונש. חשוב להיוועץ בעורך דין תעבורה מקצועי, שידריך את הנאשם במסירת גרסה שתיטיב עם תוצאות המשפט שלו מה שיגרום לו להקלה ברמת העונש או לזיכוי והסרה של כתב האישום.
מה תפקידו של עורך דין תעבורה בתיק של תאונת דרכים הולך רגל?
עורך הדין ממנה מטעמו בוחן תנועה שבוחן את זירת האירוע לפי חישובים מתמטיים שונים, מוודא שחומר הראיות תואם את חומרת העונש, ואם לא, מנהל משא ומתן עם בית המשפט לריכוך האשמה ולהפחתה בעונש. עורך הדין ייצג בצורה הולמת את המקרה, ואף יפחית מחומרת העבירה, דבר שישפיע ישירות על צורת הענישה.
מעורבים בתאונת דרכים הולך רגל? זה הזמן ליצור קשר עם עורך דין תעבורה
בית המשפט עלול להטיל עליכם סנקציות חמורות, שעשויות לגרום לכם לתשלום של קנס כספי גבוה, לפסילת הרישיון, למאסר על תנאי, למאסר בפועל ולעבודות שירות. אם חירותכם חשובה לכם, או שאתם חסים על ממונכם, חשוב שתפנו לעורך דין תעבורה שייצג את התיק שלכם במקצועיות, לאור היכרות עם תיקים דומים ובקיאות החוקים השונים ובדרכי הפעולה. אל תחכו רגע, ייעוץ נכון של עורך דין מהרגע הראשון, עשוי למנוע מכם סיבוכים משפטיים שונים, ולהיות הגורם המבדיל בין הרשעה לזיכוי במשפט.