רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן, השמירה הפסיבית על איכות הסביבה, גם היא מהווה גורם דרבון לדווש ההיסטרי סביבנו על אופניים רגילות וחשמליות כאחד. יחד עם זאת, ריבוי רוכבי האופניים בכבישים גרם לעלייה משמעותית במספר תאונות הדרכים, בהם נפגעו רוכבי אופניים והולכי רגל.
מה הדין בנוגע לתאונות דרכים של אופניים? אתם מוזמנים לדעת הכל על החוק בעניין תאונות אופניים ואופניים חשמליות, כאן במאמר זה.
להאזנה למאמר לחצו כאן:
תאונות דרכים בהם מעורבים רוכבי אופניים
עם ריבוי ועלייה במספר רוכבי האופניים והאופניים החשמליים בכבישים, ניתר גרף תאונות הדרכים בהן ישנה מעורבות של רוכבי אופניים. תאונות דרכים עם אופניים מתחלקות ל-2 סוגים:
- תאונות בהן פוגע רכב ברוכב האופניים.
- תאונות בהן רוכב אופניים פוגע בהולך רגל.
במקרה בו פגש רכב ברוכב אופניים ופגע בו, לא תהיה כל משמעות לאשם במקרה זה, משום שחברת הביטוח של הרכב תשלם פיצויים בכל מקרה. אולם במידה בה רוכב אופניים רגילות או חשמליות פגע בהולך רגל, יש לעניין האשמה בתאונה, חשיבות רבה. הולך הרגל יכול לתבוע את הרוכב עצמו לאחר שהוכיח את אשמתו. ביטוח במקרה זה יהיה רלוונטי, רק במידה ולרוכב האופניים ישנה פוליסה המכסה נזקי צד שלישי בתאונות אישיות.
תאונות דרכים במעורבות של אופניים או אופניים חשמליים, גורמי הסיכון
תנאי הרכיבה בישראל וציותם של הרוכבים ונהגי הרכבים לחוק אינם תמיד מן המשופרים, והם מהווים גורמי סיכון ליצירת תאונות עם אופניים ואף תאונות הכוללות פציעות ואובדן חיי אדם. לפניכם רשימה של גורמי סיכון מרכזיים בהיתכנות של תאונות אופניים חשמליים ותאונות אופניים רגילים:
גורמי סיכון | הסבר |
שבילי אופניים מועטים | בישראל קיימים מעט מאוד שבילים המיועדים לרוכבי אופניים, מה שמחייב אותם על פי חוק במקרים רבים, לרכב על הכביש, שם הם חשופים לפגיעות של רכבים בשל בעיה של נראות ושדה ראייה חסר, או לרכב על המדרכה, שם גדול הסיכון לפגוע בהולכי רגל. בשני המקרים תאונת האופניים עלולה להיות חמורה ביותר. |
שדה ראיה מוגבל | בניגוד לרכבים, רוכבי אופניים אינם נהנים משדה ראיה רחב, עובדה שלא מאפשרת נסיעה בטוחה מספיק בכביש, בנוסף, הרכיבה על הכלי הקטן, יוצרת בעיה של נראות, כשנהגים לעיתים אינם מבחינים ברוכב האופניים, ועלולים לפגוע בו מבלי משים. |
חלק מרוכבי האופניים אינם מצייתים לחוקי התנועה | רוכבי אופניים עשויים להיות בני גיל הנמוך מגיל הרישיון החוקי, מה שגורם להם לחוסר ידיעה של חוקי התנועה או לאי ציות להם, אי הציות כמובן מגביר את סיכויי ההיתכנות של תאונות אופניים, בפרט ברכיבה על אופניים חשמליים. |
רוכבים צעירים מדי | רבים מהרוכבים הינם ילדים או נערים צעירים, שאינם מודעים לסכנה הגדולה שברכיבה פזיזה, מה שגורם מדי שנה לפציעות חמורות ואף למוות בקרב הרוכבים הצעירים. |
גופו של הרוכב חשוף כמעט לחלוטין | נהג ברכב פרטי נהנה מהגנה רבה, כשגופו נתון בתוך רכב סגור, אולם רוכב אופנים חשוף כמעט בכל גופו לפגיעה, אי לכך תאונה פשוטה, שהייתה גורמת לתוצאות קלות במקרה של פגיעה ברכב פרטי, עלולה לגרום לתוצאה קטלנית, כאשר מדובר בתאונת דרכים עם אופניים. |
תאונות דרכים עם אופניים חשמליים, הנתונים הסטטיסטיים
רק בשנת 2020 היו 24 מקרי מוות עקב תאונות דרכים עם אופניים חשמליות, כך מעדכנת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בהתאם לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן לראות כי בשנת 2020התרחשו – 1,275 תאונות אופניים חשמליות. הרכיבה על האופניים החשמליים רווחת היום יותר ויותר, כשהרוכבים נהנים מנסיעה חלקה ומהירה ומחיסכון מהותי בדלק ביחס לנהיגה על אופנוע או קטנוע, אולם עם היתרונות המשמעותיים, אי אפשר שלא למנות את חסרון חוסר הבטיחות שמאפיין דווקא רכיבה על כלי זה.
גורמי הסיכון לתאונות אופניים חשמליים
קיימים מספר גורמים אשר משפיעים על מעורבותם של רוכבי האופניים החשמליים בתאונות דרכים, לרבות: גילם הצעיר של רוכבי האופניים החשמליים ומהירות נסיעתם המופרזת. שני גורמים אלו כרוכים זה בזה, כאשר ישנה תופעה שבה רוכבים רבים הם צעירים מאוד וגילם נמוך מ-16 שנים, הגיל החוקי לרכיבה על אופניים. בנוסף הם אינם מחזיקים ברישיון נהיגה, מה שמסביר את חוסר הציות לחוקי התנועה בקרב צעירים אלו. הנסיעה במהירות מופרזת אף היא יכולה להיות תלוית גיל, שכן בגיל צעיר, עוצמת הסכנה אינה מספיק במודעות.
חוק המהירות הישראלי לעניין רכיבה על אופניים חשמליים
מדינת ישראל היא מדינת חוק ואינה מאפשרת מדיניות של "איש הישר בעיניו יעשה", המדינה חוקקה כי 25 קמ"ש הינה מהירות הנסיעה המהירה ביותר עליה לא ניתן לעבור, המנוע צריך להיות בעל התקן המווסת את המהירות לפי חוק זה, וכן ההספק המרבי של אופניים חשמליות חייב להיות מוגבל ל-250 וואט.
למעשה, המציאות בשטח שונה מאוד מזו המוגדרת בחוק, רוכבים רבים מתקינים באופניהם החשמליים, מנוע בעל הספק גבוה מהמותר, וכן מאיצים למהירויות גבוהות בהרבה מאשר מתיר החוק, מה שיוצר את הסיכון הגבוה המוביל לתאונות אופניים חשמליים, שתוצאותיהן במקרים רבים הן חבלות חמורות ואף הרג.
פגיעת רוכב אופניים בהולך רגל, דבר החוק
בום! רוכב אופניים התנגש בהולך רגל ופגע בו. מה עכשיו? רוכב האופניים ייתבע על ידי הולך הרגל רק במידה והולך הרגל יוכיח את רשלנותו. במידה ורוכב האופניים יוכיח כי התאונה התרחשה כתוצאה מבהלה שגרם רכב צופר לרוכב, לא יוכל הולך הרגל להשיג ממנו כל פיצויים, ורוכב האופניים יצא זכאי. לעומת זאת, במידה והרוכב כן אשם בתאונה, משום שנהג בפזיזות שלא לפי כללי התנועה, או שרכב במהירות מופרזת, תוגש נגדו תביעה לפיצויים מאת הולך הרגל. במקרה של תאונת אופניים והולך רגל חשוב שהרוכב יפנה לעורך דין תעבורה, כך שיוכל להסיר מעליו אשמה של רשלנות, במידה והוא זכאי מאשמה, או שיפחית מכתב האישום נגדו.
תאונת דרכים קטלנית עם אופניים רגילים או חשמליים
תאונת דרכים קטלנית הינה תאונה בה נפגע למוות אחד או יותר מהמעורבים בתאונה. לצערנו, תאונות דרכים עם אופניים עלולות להיות כרוכות באובדן חיי אדם. סיפור תאונתו של שניאור חשין, בנו של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין, זכור לנו היטב, כאשר נהרג בעודו רכוב על אופניו מרכב אשר היה נהוג בידי אדם חסר רישיון נהיגה שבנוסף לכל גם ברח מהמקום. תאונות דרכים קטלניות עם אופניים עלולות להיגמר במותם של רוכבי האופניים או של הולכי רגל, כשבכל מקרה האחראי לתאונה הוא אחר.
מה הדין במקרה של תאונת דרכים קטלנית בה מעורב רוכב אופניים?
עבירות המתה הן העבירות החמורות ביותר בחוק, וזאת משום הכבוד הניתן לערך קדושת החיים והמאמץ למנוע את גדיעתם בכל צורה שהיא. בית המשפט מתייחס בחומרה לכל סוגי עבירות ההמתה בתאונות דרכים קטלניות. בעבר קוטלגו עבירות ההמתה ל-3 קטגוריות: עבירות של רצח, עבירות הריגה וגרימת מוות ברשלנות, אולם מציאות זו גרמה לפסקי דין מעוותים, בהם נגזרו על מבצעי עבירות הריגה חמורות, שנות מאסר מועטות, וכן הכתם המוסרי שדבק בהם לא היה חמור מספיק ביחס למעשה הנלוז. אי לכך, בשנת 2019 נחקק מדרג רחב יותר להגדרתן החוקית של עבירות ההמתה השונות, מה שמאפשר מתן עונשים בצורה מדויקת לפי חומרת העבירה.
עבירת ההריגה הרלוונטית כיום לתאונת דרכים קטלנית הינה עבירת המתה בקלות דעת, דינה עד 12 שנות מאסר.
כיצד יודעים לייחס את סוג העבירה המתאים לרוכב האופניים או הנהג האחראים על התאונה הקטלנית?
כיצד יודע בית המשפט איזו עבירה לייחס לנהג או לרוכב האופניים הפוגעים? בחקירת המקרה הם מתייחסים לשני רכיבים המרכיבים כל עבירה פלילית: היסוד העובדתי והיסוד הנפשי. בנוסף לזה, יש לדעת שעבירות המתה מוגדרות ככאלה רק כאשר תוצאתן היא מוות בפועל. על מנת לייחס לנהג עבירה כזאת או אחרת, יש לבדוק את היסוד העובדתי והנפשי של הנהג, להלן הבדיקה:
קביעת היסוד העובדתי: | קביעת היסוד הנפשי: |
היסוד העובדתי נחקר על פי כמה שאלות:
1. האם הנאשם נהג בצורה שאין להתנהג בה? האם העבירה שלו נעשתה במחדל? 2. האם נסיבות המוות קשורות בהתנהגות הנהג או הרוכב? 3. האם תוצאת התאונה הייתה אכן מות אדם? תפקידו של עורך דין לענייני תעבורה, הוא לנסות לנתק כל קשר בין מות הקורבן להתנהגותו של הנאשם בזמן התאונה ולפניה. במידה ולא יימצא קשר לוגי בין השניים – יזוכה הנאשם.
|
צורת התייחסותו הסובייקטיבית של הנאשם בעבירת ההמתה, כלפי היסוד העובדתי, הינה משפיע בהבנת סוג העבירה. החוק קובע כי במידה והנאשם לא חשב בצורה פלילית, הוא לא ייאשם בפלילים, לכן, בחקירת היסוד הנפשי, נבדקים רכיבים שונים: קוגניטיביים, רצוניים ונורמטיביים, הכוללים בדיקה מאיזה מניע בוצע המעשה: האם הוא נעשה בכוונה או ברשלנות, מתוך קלות דעת או מתוך חוסר ברירה.
|
תאונת דרכים קטלנית בשילוב אופניים, תוצאה של רשלנות או קלות דעת?
קשה ביותר לבצע את האבחנה הדקה בין תאונה שהתרחשה כאקט של קלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות. המתה בקלות דעת פירושה: הנהג היה מודע לתוצאות האפשריות של מעשהו, אולם בכל זאת נטל עליו סיכון בלתי סביר מתוך תקווה כי לא יתרחש הנורא מכל, מה שהתברר כתקוות שווא. דין עבירה זו עד 12 שנות מאסר. לעומתה, גרימת מוות ברשלנות מציגה מקרה בה לנהג או לרוכב האופניים לא הייתה כל מודעות לתוצאות המעשה. דין עבירה זו עד 3 שנות מאסר.
במקרים רבים התנהגותו של הנהג מעידה על עבירה שנעשתה מתוך מודעות, ונכללת תחת ההגדרה של המתה בקלות דעת. כמו אי ציות לכללי התנועה, נהיגה או רכיבה במהירות מופרזת וצורות עקיפה מסוכנות, אלו נחשבות ללקיחת סיכון בלתי סביר כאשר הנהג או הרוכב מודע לכך שעלולות להיות תוצאות הרות אסון למעשיו, אולם מתעלם ומקווה לטוב.
העונשים להם צפוי הנאשם בתאונת דרכים קטלנית עם אופניים
קיבלתם כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים קטלנית עם אופניים? להלן העונשים אליהם אתם צפויים בבית המשפט:
- פסילה מנהלית – לאחר ביצוע תאונת דרכים קטלנית, יזומן הנהג או הרוכב לשימוע מול קצין משטרה, בה זכאי הקצין לשלול את רישיונו למשך תקופה של עד 90 יום.
- שלילה של רישיון הנהיגה – בית המשפט רשאי לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה ממושכת. כדי לקבל חזרה את רישיונו, יזדקק הנאשם לאישור מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
- פסילת הרישיון עד לתום ההליכים המשפטיים – עד אשר יינתן פסק דין מדויק לגבי הנאשם, רשאי בית המשפט לשלול את זכות הנהיגה שלו, כדי שלא יסכן את נוסעי הכביש.
- עונש מאסר בפועל – לכל עבירת המתה עונש חוקי אחר, כך שבמידה והנאשם אכן הורשע, הוא צפוי לשבת במאסר, מספר שנים לפי הקבוע בחוק.
- קנס כספי – בית המשפט לתעבורה יקבע האם הנהג או רוכב האופניים חייבים בתשלום של קנס כספי לנפגע, בשווי אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים.
- ענישה בצורת עבודות שירות -הנאשם רשאי להמיר את חודשי המאסר שנגזרו עליו בפועל, לחודשי עבודות שירות, בנוסף, לעיתים יפסוק בית המשפט על ענישה בצורת עבודות שירות, גם במקרה בו הנהג לו הורשע.
מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין לענייני תעבורה בכל תאונת דרכים בה מעורב רוכב אופניים?
עורך הדין המומחה לנושאים אלו, ייצג היטב את הנאשם מול בית המשפט, ובמקרים רבים יוכל להוכיח את חפותו או יפחית מחומרת עונשו, באמצעות סנגוריה מקצועית. חשוב לפנות לעורך דין מקצוען, כזה שידע לעשות את העבודה היטב ולנקות את הנאשם מכל אשמה מיותרת, שיזהה כשלים בירוקרטיים ויפחית מכובד הראיות שהצטברו. זכרו, לפעמים עורך דין מקצועי לענייני תעבורה הוא ההבדל בין לצאת אשם בדין, לבין להיות זכאי מכל וכל.