תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן נפשות. מנתונים שעולים, מעורבותם של אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים הינם בעלי השלכות מרובות ומהותיות המלוות בפציעות קשות. חשוב להבין כי תאונת אופנוע וקטנוע, עשויה להותיר את הנפגע עם פגיעות חמורות בהשוואה לתאונות עם כלי רכב בעלי ארבעה גלגלים.

במאמר זה נדון על הסיבות העיקריות למעורבותם של אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים, על ההשלכות, הפיצויים ודרכי ההתמודדויות.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

תאונת דרכים, ההגדרה בחוק

תאונת דרכים הינה תאונה אשר מעורבים בה רכבים ממונעים כדוגמת אופנועים, קטנועים, משאיות וכן הלאה. מטרת השימוש ברכבים אלו הנו למטרות תחבורה בלבד, וכי התוצאה שנגרמה בתאונה הינה נזק גוף לאדם. ניתן לראות כי בשנים האחרונות  בימה"ש העליון פירש סיטואציות נוספות כתאונת דרכים כמו למשל: פגיעה גופנית של אדם כתוצאה מנפילה באוטובוס.

מהן הסיבות העיקריות למעורבותם של אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים?

רוכבי אופנועים וקטנועים הינם חשופים במהלך נהיגתם לסכנות רבות וזאת למרות הגנתם באמצעות חליפות מיגון מיוחדות. כתוצאה מכך, בעת התרחשות תאונת דרכים חשופים הרוכבים לפציעות קשות אשר עשויות להותיר אותם עם השלכות עתידיות. להלן הסיבות המרכזיות לתאונת אופנוע וקטנוע:

  1. מהירות הנסיעה – רוכבים רבים נוטים "להשתעשע" ולבצע נסיעות במהירויות גבוהות ואף תחרויות כאלו ואחרות ברחבי הכבישים.
  2. החלקה – להבדיל מיציבותו של רכב בעל ארבעה גלגלים, עשויים רוכבי האופנועים השונים להחליק על כביש בגין רטיבות, כביש משובש, כתמי שמן, מהמורות וכן הלאה.
  3. אי הקפדה על חוקי התעבורה –עקיפות מסוכנות ברחבי הכבישים, ואי ציות לתמרורים השונים כדוגמת: אי מתן זכות קדימה, נסיעה ברמזור אדום, נסיעה במהירות מופרזת וכן הלאה.
  4. שטחי ראייה "מתים" – להבדלי מרכבים בעלי ארבעה גלגלים, לעיתים רבות נהגי משאיות אינם מבחינים ברוכבי האופנועים והקטנועים בגין שדה ראייתם המוגבל.

כמובן שאין מדובר ברשימה סגורה, קיימות עוד סיבות רבות אשר עשויות לחשוף את רוכבי האופנועים והקטנועים לתאונות דרכים.

תאונת אופנוע וקטנוע
תאונת אופנוע וקטנוע

חומרת תאונת אופנוע וקטנוע

כפי שצוין בהקדמה, אופנועים וקטנועים הינם כליי רכב חשופים ללא כל מיגון מסביבם, בהתאם לכך בעת התרחשות תאונת דרכים צפויים הרוכבים השונים לפציעות בדרגות חומרה שונות כאשר מרביתם יהיו בעלי השלכות קשות וחמורות הן בהווה והן בעתיד. בהתייחס לרכבים, קיימים לנהגים מספר אמצעי מיגון שונים כדוגמת חגורת בטיחות, כרית אוויר, פח שמקיף אותם, מערכות התרעה כאלו ואחרות וכן הלאה. לכן, במהלך תאונת דרכים של רכב עם אופנוע / קטנוע, קיימת סבירות גבוה כי הרוכב יהיה בעל פגיעות קשות להבדיל מהנהג ברכב.

נפצעתי בתאונת דרכים בהיותי רוכב על אופנוע, האם אני זכאי לפיצויים?

בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד) כל אדם שעומד בקריטריונים הנדרשים, זכאי להגיש תביעות פיצויים תאונות דרכים לגופים השונים, בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מהתאונה. גם במקרה בו יוגש כנגד רוכב האופנוע כתב אישום בגין מעורבות בתאונה, אין זה שולל את זכויותיו לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד, משמע – אין כל חשיבות לנטל האשמה בגרימת התאונה. בדרך כלל בעת התרחשות תאונת דרכים עם אופנוע, ניטה לראות פציעות חמורות כדוגמת:

  • שברים ברחבי הגוף לרבות: ידיים, רגליים, עמוד שדרה, אגן, צלעות וכן הלאה.
  • פגיעות קשות בראש, זעזוע מוח.
  • פוסט טראומה.
  • כוויות בדרגות חומרה שונות.
  • שטפי דם.

תאונת אופנוע וקטנוע - accidents-adv

חשוב לדעת כי לעיתים עשויות להתרחש פציעות שאינן נראות לעין, ולכן קיימת חשיבות מרבית לקבל סיוע רפואי בסמוך להתרחשות תאונה. בדרך כלל במקרים של תאונות אופנוע וקטנוע, החבלות הינן קשות ובולטות לעין באופן מובהק.

מעורבים בתאונת אופנוע וקטנוע? כיצד מתמודדים בצורה הנכונה ביותר

תאונת דרכים היא חוויה טראומתית וקשה מנשוא הן לפוגע והן לנפגע וכתוצאה מכך רבים נוטים לבצע טעויות מהלחץ והבלבול שהם חשים. חשוב להבין כי בעת התרחשות תאונת אופנוע וקטנוע עשויים להתרחש שני נזקים: האחד – נזק גוף והשני – נזק לרכוש. לכן, אם אתם מעורבים בתאונת דרכים קבלו מאיתנו מספר טיפים בנושא:

בפן הנזיקי : בפן הפלילי:
ללא קשר לנטל האשמה, זכאי הנפגע בתאונת דרכים להגיש תביעת פיצויים מכוח חוק הפלת"ד בגין פציעתו). בעת התרחשות תאונת דרכים עם אופנוע או קטנוע (בד"כ עם נפגעים) תגיע משטרת ישראל למקום אירוע התאונה ותבחן את כלל הממצאים שיש ברשותה. בסמכותו של קצין המשטרה לשלול באופן מיידי את רישיונם של המעורבים לתקופה שנעה בין 30 ל-90 ימים כאשר בדרך כלל השלילה תהיה ל60 ימים. בנוסף, הינם רשאים להשבית את הרכבים המעורבים בגרימת התאונה.
חשוב ללכת לקבל טיפול רפואי בסמוך להתרחשות התאונה, ולציין כי הינכם מגיעים בעקבות מעורבות בתאונת דרכים. הנהגים המעורבים בתאונה עשויים להיות מזומנים לשיחה באזהרה במשטרה, כאשר בסופה יוחלט האם להעמיד כתבי אישום או לא.
חובה ללכת למשטרת ישראל ולהצהיר אודות התאונה, לאחר מכן תנפיק המשטרה אישור שאותו יש לשמור לתביעת הפיצויים. במקרה שהוחלט להעמיד כתב אישום כנגד הנהג, הינו חשוף לסנקציות חמורות החל מפסילת רישיון הנהיגה, קנס כספי ועד למאסר בפועל בהתאם לתוצאת התאונה.
מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה המתמחה בתחום תאונות הדרכים, בכדי למקסם את סכום הפיצויים ככל הניתן בהתאם לנסיבות. הליך משפט תעבורתי הינו הליך פלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך קיימת חשיבות מרבית להיעזר בעורך דין תאונות דרכים מיומן. זכרו, לביהמ"ש טווח ענישה רחב, ולכן התמודדות בהליך שכזה ללא ייצוג הולם, עשוי להעמיד לחובתכם ענישה קשה ומהותית.

 

נפצעתם בתאונת דרכים עם קטנוע? ייתכן ואתם זכאים לתשלום תכוף

אנו נתקלים בלא מעט נהגים אשר נפצעו בתאונת דרכים עם קטנוע שאינם מודעים לזכאותם בעניין הפיצויים המגיעים להם מכוח חוק הפלת"ד. בעת התרחשות פציעה גופנית קשה אשר מצריכה מן הנאשם הוצאות כלכליות רבות הנוגעות לטיפולים רפואיים ואף מונעת ממנו לצאת ולהשתכר, יינתן תשלום פיצויים "במסלול מהיר". תשלום זה הינו "מקדמה" מן סכום הפיצויים הכולל שאותו יקבל הנפגע בתום ההליך. זאת אומרת, אין מדובר בפיצויים כפולים, מכיוון שסכום התשלום התכוף יקוזז מן הסכום הסופי. יש לציין כי רצוי ואף חובה להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בתביעות פיצויים, בכדי שזה ינהל עבורכם את כלל ההליך הנדרש.

פוליסות ביטוח חובה לקטנועים ואופנועים

לאור העובדה כי רוכבים רבים מעורבים יותר בתאונות דרכים עם פציעות גופניות קשות, חברות ביטוח רבות אינן מעוניינות לבטחם לאור הסיכון הרב הטמון באופנועים והקטנועים. בהתאם לכך, חברות אשר מוכנות לבטח את הכלים הללו, דורשות פרמיות יקרות בהשוואה לרכבים ממונעים אחרים. בדרך כלל, ניטה לראות כי רוכבי האופנועים מסתפקים בביטוח לנהג אחד בלבד.

למה צפוי רוכב אופנוע המעורב בתאונה שאין ברשותו ביטוח חובה תקף?

ראשית, יש לציין כי נסיעה ללא ביטוח חובה הינה עבירה על החוק הנושאת בפני עצמה סנקציות רבות החל מקנס כספי ועד להזמנה לדין. בפן הפלילי, במקרה בו רוכב אופנוע מעורב בתאונה כשאין ברשותו ביטוח חובה תקף הוא צפוי לקבל כתב אישום חמור בהיותו צפוי לעונשים רבים כדוגמת: קנס כספי, נקודות תעבורה, פסילת רישיון הנהיגה בפועל ופסילה על תנאי. בפן הנזיקי, במקרה שנגרם לרוכב האופנוע פגיעה פיזית כזאת או אחרת כתוצאה מהתאונה אינו יהיה זכאי לתבוע פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מכיוון שאינו עומד בתנאים הנדרשים, אך הוא יכול להגיש תביעה נזיקית בגין הנזקים שנגמרו.

אילו סוגי תאונות עשויות להתרחש עם קטנועים?

ניתן לראות כי חברות רבות בייחוד בתחום המזון, מחזיקות קטנועים לצורכי משלוחים. בהתאם לכך, עשויים הרוכבים להיקלע לתאונות דרכים בהיותם בזמן העבודה, בדרכם לעבודה או לביתם. תאונה מסוג זה עשויה להיות מוגדרת כתאונת עבודה(בהתאם לנסיבות). במקרה שכזה זכאי רוכב הקטנוע לפיצויים הן מכוח חוק הפלת"ד והן מהמוסד לביטוח לאומי.

מהצד השני(הפלילי) קיימים מקרים בהם רוכבי אופנועים מעורבים בתאונה הן עם הולכי רגל והן עם רכבים אחרים ובורחים מזירת התאונה. במקרה שכזה הנהג צפוי לענישה מחמירה בגין מעורבות בתאונת פגע וברח! חשוב לדעת כי המחוקק מתייחס עם נהגים אלו ביד קשה ועל כן הענישה בהתאם. טווח הענישה נע מקנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה ועד למאסר בפועל.

חשיבותו של עורך דין תעבורה בתאונת אופנוע וקטנוע

תאונת אופנוע וקטנוע - accidents-adv

חשוב להבחין בין הפן הנזיקי לבין הפן הפלילי. במקרה שרוכב האופנוע קיבל כתב אישום בגין מעורבותו בתאונת דרכים, הוא חשוף לסנקציות חמורות ועל כן קיימות חשיבות מרבית להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום תאXXונות הדרכים. ייצוג משפטי מקצועי עשוי להטיב עם הנהג הנאשם במעמד הענישה ולהביאו לתוצאה טובה החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות התאונה. מאידך, כאשר מדובר בפן הנזיקי בדגש על תביעת פיצויים בגין נזקי גוף, חשוב להבין כי התמודדות מול חברת הביטוח מצריכה ידע בנושא. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם נפגעים בתאונות דרכים קיבלו מטעם חברת הביטוח סכום פיצויים מזערי לעומת הסכום שאליהם היו זכאים מלכתחילה, לכן חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין, בכדי שזה ידע לנהל עבורכם את התביעה ואף למקסם את סכום הפיצויים. לאור האמור, בשתי הסיטואציות ייצוג עצמי עשוי להוביל לתוצאות שאינן טובות לכן אם הינכם מעורבים בתאונת אופנוע וקטנוע פנו בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ מעורך דין תאונות דרכים מנוסה ומקצועי.

לסיכום, מה חשוב לדעת בעת תאונת אופנוע ותאונת קטנוע?

"אני לא מבין מה קרה", "למי להתקשר, מה לעשות?", אם הציטוטים הללו מוכרים לכם, אתם לא לבד. תאונת דרכים היא חוויה קשה ומבלבלת, אשר עשויה לגרום לטעויות רבות מצד המעורבים בתאונה. בהתאם לכך, קיימת חשיבות להיכרות עם החוק ולכן אנחנו כאן בכדי לעשות לכם סדר. בעת התרחשות תאונת אופנוע / קטנוע, מומלץ להקפיד על התנאים הבאים:

  • לקיחת פרטיהם האישיים של הנהגים המעורבים לרבות: שם מלא, טלפון, מספר רישוי, פוליסת ביטוח וכן הלאה.
  • תיעוד זירת התאונה באמצעות תצלומים וסרטונים.
  • אם קיימים עדי ראייה במקום, מומלץ לקחת מהם את פרטיהם (שם + טלפון) על מנת שיסייעו לכם בעת הצורך אם תדרשו.
  • הקפידו שלא להזיז את כלי הרכב מזירת התאונה.
  • הזעיקו את משטרת ישראל.
  • פנו לקבלת סיוע רפואי.
  • פנו לעורך דין תאונות דרכים המתמחה בתחום בסמוך לתאונה

זכרו, תאונות דרכים הוא תחום רחב ומסועף, בהתאם לכך מומלץ להסתייע בייצוג משפטי מקצועי וראוי. סעו בדרכים זהירות ושמרו על עצמכם.

 

 

במקרה שאין ברשותכם פוליסת ביטוח חובה, אינך רשאי לתבוע פיצויים מכוח חוק הפלת"ד. יחד עם זאת, אתה יכול להגיש תביעה נזיקית בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לך. חשוב לזכור כי נסיעה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית הנושאת עימה עונשים רבים! לעוד בנושא, בקרו באתר.
חשוב להבחין בין הפן הפלילי לנזיקי. בשני המקרים חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים מכיוון שהוא עשוי להטיב עימכם הן בהתמודדות מול הערכאות המשפטיות בפן הפלילי והן בהתמודדות מול גופי הביטוח ותביעות פיצויים. למידע נוסף, כנסו לאתר.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן