נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שנגרמו לו נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים לרבות: הולך רגל, נוסע או שמא הנהג עצמו, יהיה זכאי לפיצויים בגין פגיעתו מטעם חברת הביטוח. אנו רואים בשנים האחרונות עליה משמעותית בהתרחשותן של תאונות הדרכים בישראל בדרגות חומרה שונות, החל מפציעות קלות ועד לאובדן נפשות. בהתאם לכך קיימת חשיבות מרבית להיכרות עם החוק, ולהבנה כיצד ניתן להתמודד עם נזקי גוף בצורה הטובה ביותר. לכן, אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים ונגרם לכן נזק כזה או אחר, המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

האם כל נזק גוף שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים עשוי לזכות את הנפגע בפיצויים?

בכדי להיות זכאים לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף שהתרחשו כתוצאה מתאונת דרכים, יש לעמוד בקריטריונים המופיעים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(סעיף ההגדרות). בעת התרחשות אירוע בו נגרם לאדם נזק גופני, יש להוכיח את התקיימות של אחד מהמפרמטרים הבאים:

  • הנזק נגרם כתוצאה משימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.
  • הנזק התרחש כתוצאה מהתפוצצות או התקלחות ברכב.
  • התאונה התרחשה כתוצאה מרכיב ברכב או שמא בשל חומר אחר שהיינם חיוניים לנסיעה.
  • התאונה נגרמה בגין פגיעה ברכב שמקום חנייתו אסור.
  • בעת השימוש ברכב הוא אינו שינה את ייעודו המקורי.
  • הפגיעה נגרמה בגין ניצול הכוח המכני של כלי הרכב.

בנוסף, גם אם הנפגע עומד באחד מהקריטריונים שצוינו לעיל, יש לוודא שהתאונה אינה נעשתה באופן מכוון בכדי לגרום לנזק לגוף או לרכוש, וכי לא נעשה שימוש ברכב למטרות פשע(במקרה שהנהג הוא זה שנפצע ולא הולך הרגל). לאור האמור, אם התרחשו נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים והנפגע עומד בסעיף ההגדרות של חוק הפלת"ד, אזי הוא יהיה זכאי להגיש תביעת פיצויים בגין פציעתו.

כיצד מחושב סכום הפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים?

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים - accidents-adv

במקרה שאכן הוגדרה התאונה כתאונת דרכים, רשאי הנפגע להגיש תביעת פיצויים תאונת דרכים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

סכום הפיצויים אינו אחיד בין נפגע לנפגע אלא משתנה בהתאם לממצאיו של הנפגע לרבות: הפסדי השתכרות הן בעבר והן בעתיד, כאב סבל ועוגמת נפש, נכות, הוצאות רפואיות כדוגמת נסיעות לבדיקות, סיוע של הזולת, התאמת דיור, הפסדי פנסיה וכן הלאה. בנוסף, קיימים פרמטרים אישיים הנוגעים לממצאיו האישיים של הנפגע לדוגמא:

  • מין הנפגע.
  • מקצועו של הנפגע.
  • ממוצע שכרו של הנפגע.
  • סטטוס.
  • מסלול הקריירה של הנפגע.

לאור האמור, קיימים מספר פרמטרים שונים לחישוב סכום הפיצויים והינם משתנים בהתאם לממצאיו האישיים, המקצועיים והרפואיים של הנפגע.

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים
נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

מהם סוגי התאונות, והאם חל שינוי בתביעת הפיצויים בגין נזקי גוף?

ניתן לראות כי קיימים מספר סוגים שונים של תאונות דרכים אפשריות, כאשר בכל תאונה חל שוני בעניין הגשת תביעת פיצויים בגין נזקי גוף, לרבות:

סוג התאונה: הנפגע: את מי עליו לתבוע:
תאונה בין מספר כלי רכבים במקרה דנן עשוי להתרחש נזק גוף גם לנהגים המעורבים וגם לנוסעים ברכב. במקרה שהנהג נפגע נזק גופני, עליו להגיש תביעה לחברת ביטוח החובה של רכבו. יחד עם זאת, אם היו נוסעים ברכב שנפגעו פציעה פיזית עליהם להגיש תביעת פיצויים לחברת ביטוח החובה של הנהג.
תאונה בין כלי רכב להולך רגל בסיטואציה זו עשויים להתקיים שני נפגעים, האחד הולך הרגל והשני נהג הרכב. הולך הרגל זכאי להגיש תביעת פיצויים לחברת ביטוח החובה של הרכב ממנו נפגע, וכמובן הנהג רשאי גם הוא להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח של הרכב שלו.
תאונה בין כלי רכב עם עצם דומם הנפגע הינו נהג הרכב בלבד. גם במקרה זה, רשאי הנפגע להגיש תביעת פיצויים לחברת ביטוח החובה של רכבו.

שימו לב כי כל המצוין לעיל מתייחס לנזקי גוף בלבד ולא לנזקי רכוש! וכי אין התאונה נעשתה באופן מכוון על מנת לגרום לנזק גוף או נזק רכוש, וכי הרכב אינו שימש לביצוע פשע. בנוסף, קיימות תאונות נוספות כדוגמת תאונת עבודה, תאונת פגע וברח וכ"ו.

נפגעתי פגיעה גופנית בתאונת דרכים מסוג פגע וברח, מה עלי לעשות?

באופן כללי, בעת התרחשות תאונת דרכים עם נזקי גוף הן לנהג, לנוסעים או להולכי רגל, יש להגיש תביעת פיצויים לחברת ביטוח החובה של הרכב המעורב בתאונה. לכן, בעת התרחשות תאונת פגע וברח אין לנפגע כל פרט מזהה אודות הרכב ובטח אודות חברת הביטוח מכיוון שהנהג הפוגע "הסתלק" ממקום התאונה מבלי להשאיר את פרטיו האישיים. במקרה שכזה, לא משאירים את הנפגע ללא כל עזרה ולכן הוקם תאגיד ממשלתי המכונה "קרנית". תאגיד זה מטרתו להעניק פיצויים מכוח חוק הפלת"ד לנפגעים שאינם יכולים לאתר את פרטי הנהג או פרטי חברת הביטוח של החברה המבטחת אותו. על מנת להיות זכאים לפיצויים מחברת קרנית על הנפגע לעמוד במספר קריטריונים נדרשים, לרבות: הוכחת מעורבבת בתאונה המוגדרת כתאונת דרכים וכן הלאה. בנוסף, ניתן לראות כי גם במקרים בהם הולך רגל נפגע מרכב שאין ברשותו ביטוח חובה, הוא יהיה זכאי להגשת תביעה לתאגיד קרנית. שימו לב כי בשונה מתאונת דרכים "רגילה", כאן אכן הנפגע נדרש להוכיח שפגיעתו הפיזית התרחשה כתוצאה מתאונת דרכים ולא תאונה המוגדרת אחרת. את ההוכחה ניתן לבצע באמצעות ראיות למיניהם לרבות: תצלומים ממצלמות באזור התאונה, עדי ראייה, ממצאים רפואיים וכיוצא בזה.

נגרמו לי נזקי גוף בתאונת דרכים בצאתי מהעבודה, למה אני זכאי?

בעת התרחשות נזקי גוף בתאונת דרכים בצאת הנפגע מהעבודה, יש לבדוק האם מדובר בתאונת עבודה. על מנת להוכיח כי אכן התאונה מוגדרת כתאונת עבודה, על הנפגע לעמוד בפרמטר חשוב שלפיו לא נותק הקשר הסיבתי, לרבות: יש לבדוק האם בצאתו של הנפגע ממקום עבודתו התרחשה השתהות חריגה או שמא לא נותק הקשר ובהתאם לכך אכן תוכר התאונה כתאונת עבודה. להלן ההבדל בין השתהות חריגה להשתהות סבירה:

השתהות חריגה: השתהות סבירה:
בצאתו של העובד ממקום עבודתו, הוא נעצר בסופר לצורך ביצוע קניות. במקרה שכזה לא תוגדר התאונה כתאונת עבודה בגין ההשתהות החריגה שביצע העובד. השתהות סבירה הינה השתהות שגרתית שאותה מבצע העובד באופן רציף כמו לדוגמא: הוצאת הילדים מהגן. במקרה שהתאונה התרחשה בשלב זה, אכן תוגדר התאונה כתאונת עבודה.
לאחר שיצא העובד ממקום עבודתו, התקשר אימו וביקשה ממנו לבוא לבקרה. במקרה שכזה התרחשה השתהות חריגה, וגם במקרה דנן לא תוגדר התאונה כתאונת עבודה. גם במקרה שהתאונה התרחשה במהלך שעות ארוחת הצהריים בעבודה, עשויה להיות התאונה מוגדרת כתאונת עבודה.

במקרה שהתאונה הוגדרה כתאונת עבודה, רשאי הנפגע להגיש תביעה נגד שני גופים:

  1. תביעה לחברת ביטוח החובה של הרכב.
  2. תביעה המוגשת למוסד לביטוח לאומי.

בעת הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, יידרש הנפגע להוכיח כי התאונה התרחשה בזמן שהיה בעבודה, בדרך ממנה או בדרך אליה וכי לא התרחשה סטייה חריגה מהדרך הרגילה בה הוא נוסע מדי יום. לאחר התקיימותם של הפרמטרים הללו, רשאי הנפגע להגיש תביעה ולבחון האם נגרמה לו נכות כתוצאה מהתאונה. אם אכן נגרמה נכות לנפגע, סכום הפיצויים יקבע בהתאם לאחוזי הנכות כאשר ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר כך בהתאם גם סכום הפיצויים יגדל.

מתי עשוי הנפגע בתאונת דרכים שלא להיות זכאים לפיצויים כספיים?

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים - accidents-adv

חשוב לדעת כי לא בכל מקרה שבו נגרמו נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים יהיה זכאי הנפגע לפיצויים כספיים, קיימים מספר חריגים בעניין, למשל:

  1. בעת התרחשות תאונת דרכים שהתבצעה באופן מכוון.
  2. כאשר התאונה התקיימה בזמן שהתבצע באמצעות הרכב פשע.
  3. כאשר אין הרכב מבוטח בביטוח חובה בשעת התאונה.

לאור האמור, גם אם נגרם לנפגע נזקי גוף בעקבות התאונה, הוא אינו יהיה זכאי לקבלת פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כמובן שאין זה סותר את העובדה כי הוא רשאי להגיש תביעת פיצויין מכוח דיני הנזיקין.

אילו נזקי גוף עשויים להתרחש בתאונת דרכים, וכיצד הם משפיעים על תביעת הפיצויים?

בעת התרחשות תאונת דרכים עשוי הנפגע לסבול מנזקים גופניים בדרגות חומרה שונות כאלו אחרות, החל מפציעות קלות ועד לאלו החמורות, לרבות:

  • צליפות שוט – פגיעה בצוואר אשר מתרחשת מההדף שנוצר כתוצאה מהתאונה(הראש נהדף לפנים ולאחור במהירות).
  • שברים / קרע.
  • דימומים פנימיים או חיצוניים.
  • זעזוע מוח.
  • נכות.
  • מוות.

כמובן שקיימות פגיעות נוספות ואין מדובר ברשימה סגורה. לנזקים הללו חשיבות מרבית בעת חישוב סכום הפיצויים אליו זכאי הנפגע לקבל. במקרה שהנפגע נפטר כתוצאה מתאונת הדרכים, רשאים העזבון שלו להגיש תביעת פיצויים בגין מותו. ניתן לראות כי גם פגיעה נפשית כדוגמת פוסט טראומה, נלקחת בחשבון בחישוב הפיצויים הכספיים.

כיצד עורך דין תאונות דרכים יכול לסייע בתביעת נזקי גוף לנפגע?

אנו נתקלים בלא מעט מקרים לאחרונה בהם הוצע לנפגעים בתאונות דרכים סכום נמוך מזה המגיע להם מחברת הביטוח. חשוב להבין כי בדרך כלל חברות הביטוח מחזיקות עורכי דין מלוחים ומקצועיים ולכן באופן אוטומטי מעמדם של הנפגעים פוחת. אנשים מן היישוב אינם ידעו להתמודד מול גופים גדולים שכאלו, ולכן קיימת חשיבות מרבית להסתייע בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים בתביעת פיצויים. עורך דין מיומן יטה להתמודד אל מול הביקורקטיות השונות בצורה הטובה ביותר ובכך למקסם עבורכם את סכום הפיצויים המקסימלי בגין נזקי הגוף שנגרמו לכם כתוצאה מתאונת דרכים. לכן, אם אתם רוצים למצות את מירב זכויותיכם, אל תההסו ופנו בהקדם האפשרי לעורך דין תאונות דרכים מקצועי.

 

 

בכדי לקבוע כי אכן מדובר בתאונת עבודה, צריך לראות האם התקיימה השתהות חריגה בדרכך הביתה מהעבודה, או שמא השתהות סבירה. מעוניינים לדעת עוד בנושא ההשתהות? כנסו לאתר.
בהחלט! בעת הגשת תביעת פיצויים, יש לקחת בחשבון את נזקי הגוף שהתרחשו לנפגע, ולבדוק כיצד הם השפיעו על כושר השתכרותו של הנפגע ועוד. לקריאה נוספת, במאמר המלא.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות