זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים

מעורבות בתאונת דרכים היא אירוע שכל אחד מאתנו לא רוצה להיות חלק ממנו. עם זאת, לא תמיד הכל הולך כשורה ולעיתים אנו עלולים למצוא את עצמנו מעורבים בתאונה. לעיתים, לאחר מעורבות בתאונת דרכים נדרש הנהג בביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי כדוגמת: ביצוע מבדקים במכון רפואי לבטיחות בדרכים, כדי לוודא שהם בעלי כשירות רפואית לנהוג.

אם קיבלתם זימון למכון הפרואי בגין מעורבות בתאונת דרכים, אנחנו כאן כדי להסביר לכם מה מחכה לכם. במאמר הנ"ל נדון בכל ההיבטים בהם עוסק המכון הרפואי ונעניק לכם מספר טיפים בעניין.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מה זה בכלל המכון הרפואי?

זימון למכון רפואי לבטיחות בדרכים (להלן המרב"ד) הוא הליך שלא מעט נהגים ידרשו לבצע. כל נהג שמגיש בקשה לרישיון לרכב כבד, עברייני תנועה רצידיביסטים, נכים ועוד. אחד המקרים הנפוצים שבהם יכול להיות זימון לבדיקות במכון הוא במקרה של מעורבות בתאונת דרכים.

המרב"ד משמש כיחידה מנהלית מטעם משרד הבריאות שתכליתה היא לעסוק ברפואה תעבורתית. המטרה העיקרית של המכון הרפואי הוא למנוע או לכל הפחות למזער את התרחשותן של תאונות הדרכים אשר נגרמות כתוצאה מליקוי בריאותי כזה או אחר של הנהג. דיווח למכון הרפואי עשוי להיעשות על ידי מספר רשויות לרבות: משטרת ישראל, בתי המשפט ומשרד הרישוי. הבדיקות נעשות בסניפים השונים הפזורים ברחבי הארץ והן כוללות מבדקים פיזיים ומנטליים לבדיקת מצבו הבריאותי של הנבדק לאור מה שנדרש ממנו כדי לנהוג.

מדוע מקבלים זימון למרב"ד לאחר מעורבות בתאונת דרכים?

זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים - accidents-adv

לתאונת דרכים עלולות להיות סיבות רבות. לעיתים מדובר בהסחת דעת, לעיתים הפגיעה נעשית כתוצאה מעבירת תנועה ולפעמים מדובר בטעות אנוש גרידא. עם זאת, המשטרה, בבואה לחקור את האירוע ולהסיק ממנו את המסקנות הנחוצות מעוניינת לוודא שהתאונה לא התרחשה עקב לקות רפואית של אחד המעורבים בה.

ככלל, הבדיקות במכון נועדו לבדוק את מידת הכשירות הרפואית של הנבדק ביחס למידת הכשירות הרפואית הנדרשת על מנת לאפשר לו להחזיק ברישיון הנהיגה. לבדיקה במכון שמתבצעת לאחר התאונה יש שתי מטרות עיקריות:

  1. האם ייתכן שהתאונה נבעה כתוצאה מגורם רפואי אצל אחד הנהגים? מטרת הבדיקה הזו היא לוודא שהנהגים המעורבים בתאונה היו כשירים ולא חווי אירוע רפואי לפניה או במהלכה שהוא הגורם להתרחשותה של התאונה.
  2. האם הנהג רשאי להמשיך לנהוג על אף התאונה? תאונת דרכים עלולה לפגוע בכשירות של המעורבים בה עד כדי אובדן כושר הנהיגה שלהם. הבדיקות במכון נועדו לבדוק את מידת הכשירות של המעורבים ולהכריע האם האם יכולים להמשיך ולנהוג.
  3. מקרה נוסף שבו מבוצע זימון למכון הרפואי הוא כאשר נהג מבצע עבירות תנועה רבות ומסכן את שלום הציבור. במצב הזה ייתכן והוא יזומן למכון הרפואי לבדיקת כשירותו המנטלית, ולוודא שהוא לא סובל מבעיה נפשית שגורמת לו לבצע את העבירות הללו.

מה חשוב לדעת במקרה שקיבלתי זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים?

ראשית חשוב להבין שכוונת המכון אינה להכשיל את הנהגים שבאים להיבדק. הבדיקות אינן מבחנים והם נועדו בסך הכל לבדוק את מידת הכשירות האמיתית שלכם, והאם היא עומדת ברף הנדרש כדי להמשיך ולנהוג.

מומלץ להתייעץ עם הרופא האישי כדי להבין את כלל ההיבטים הרפואיים שיש למבדקים ולראות האם יש הכנות מסוימות שכדאי לעשות. בנוסף, כדי להתייעץ עם עורך דין לענייני תעבורה כדי להבין את הצד המשפטי של המבדקים במיוחד במקרה שבו הזימון הוא בגין עבירות תנועה או תאונת דרכים.

זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים
זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים

מה כוללות הבדיקות במכון הרפואי?

לפני שנפרט את סוגי הבדיקות שהמכון עורך, יש לציין שלכל נבדק מותאמת בדיקה בפני עצמו כך שלא כל נבדק עובר בהכרח את כל הבדיקות. מכל מקום, אלו הבדיקות שאותן המכון מבצע:

  1. בדיקה של רופא – הרופא בודק את כל ההיבטים הפיזיים הקשורים לכשירות הנהיגה. הרופא בודק האם ישנם נתונים פיזיים או בעיות רפואיות שמונעות מהנבדק להחזיק ברישיון נהיגה, ובמקרה של תאונה האם ישנם גורמים פיזיים שמהווים גורם לתאונה. בנוסף, הרופא יבדוק שהתאונה לא גרמה לפגיעה בכשירות הנהיגה של הנבדק.
  2. בדיקה על ידי פסיכולוג – הבדיקה שמבוצעת על ידי הפסיכולוג נועדה לוודא שמבקש הרישיון לא סובל מבעיות מנטליות שלא מאפשרות לו להחזיק ברישיון נהיגה. בנוסף, הפסיכולוג מוודא שאין בעיות מנטליות שעלולות לגרום לנהג לעשות עבירות תנועה חמורות ולהזיק לסביבה שלו.
  3. אבחון על ידי פסיכיאטר – הבדיקה הזו מיועדת בעיקר למי שזומן מסיבות של בעיות נפשיות למרב"ד. הפסיכיאטר בודק את המצב הנפשי של הנהג והאם ישנן גורמים שמונעים ממנו לקבל רישיון.
  4. בדיקת נרקולוג – הבדיקה הנרקולוגית היא בעיקר לעברייני תנועה. הנרקולוג בודק האם מכורים לסמים או אלכוהול ברמה הדורשת שלילה של רישיון הנהיגה שלהם.
  5. בדיקות שונות – המכון לעיתים גם מבצע בדיקות פסיכוטכניות ופיזיות שונות כדי לאתר בעיה ספציפית או לבדוק אפשרות להתקן מסוים ברכבו של הנהג. הבדיקות הללו גם הן מותאמות לפי מקרה פרטי ואינן נדרשות לכל מי שמזומן למכון.

מהן הסמכויות של המכון הרפואי?

סמכויותיו של המכון הן נרחבות ביותר והן כוללות בין השאר:

  1. שלילה מוחלטת של כל רישיונות הנהיגה של הנהג לצמיתות.
  2. איסור על נהג להחזיק ברישיון נהיגה מעל דרגה מסוימת. (למשל איסור על החזקת רישיון למשאית)
  3. כל אחת מההגבלות הנ"ל יכולה להיות מוטלת כמובן לתקופת זמן מסוימת על פי החלטת המכון.
  4. שלילת רישיון נהיגה לתקופת זמן קצובה והתניית החזרת הרישיון בביצוען של בדיקות רפואיות מסוימות.

מה התוקף של קביעות המכון?

בתור גוף מקצועי האמון באופן בלעדי על קביעת הכשירות הרפואית של הנהגים, להחלטות המכון הרפואי יש משנה תוקף. למשרד הרישוי אין שום יכולת לשנות את החלטות המכון והוא מקבל אותן כמות שהן. עם זאת, לנהג עצמו ניתנת האפשרות לערער על החלטות המכון כפי שיפורט בהמשך.

האם ניתן לערער על קביעות המכון?

ערעור על קביעת המכון אפשרי באמצעות ועדת הערר היושבת בתל השומר. בעת ערעור על קביעת המכון יש לתת את הדעת על כך שכיון שמדובר בתחום מקצועי, רצוי לעשות שימוש באיש מקצוע, במקרה הזה רופא/פסיכולוג כדי שהערעור יהיה מנומק בצורה טובה.

בנוסף, כדאי לעשות שימוש בעורך דין תעבורה שמכיר את צורת העבודה של ועדת הערר כדי להגביר את הסיכוי שהערר יתקבל. אמנם, ניתן לערער על ההחלטה של ועדת הערר לבית המשפט אולם בתי המשפט ממעטים מאוד להתערב בהחלטות ועדת הערר. לאור זאת, יש לראות את ועדת הערר כערכאה אחרונה ולפעול ברצינות הנדרשת.

האם ניתן לעשות שימוש בעורך דין לפני בדיקה במכון?

כן, והדבר אף מומלץ. נטילה של רישיון הנהיגה שלכם על אף שלא מדובר בשלילה בעלת היבט פלילי היא אירוע שיכול לפגוע בצורה קשה ביכולת ההתנהלות היומיות שלכם. הבדיקות במכון מעוררות לחץ טבעי שכן הציבור הרחב לא מכיר את הליך הבדיקה ואת ההשלכות שעלולות להיות לו. לאור זאת, השימוש בעורך דין תעבורה מומלץ מאוד.

זימון למכון הרפואי בגין מעורבות בתאונת דרכים - accidents-adv

עורך הדין מכיר את המערכת בצורה טובה, ויוכל לסייע לכם להתכונן לקראת המבדקים. הזכאות לרישיון נהיגה היא זכות שמוקנית לכם ואל תוותרו עליה כל כך בקלות. השימוש בעורך דין נצרך אף יותר כאשר מדובר בפנייה לוועדת הערר, כיון שהדיון שם הוא המוצא הכמעט אחרון שלכם לפני איבוד של רישיון הנהיגה.

לסיכום:

זימון למכון הרפואי הוא אירוע שעלול להלחיץ את האזרח הפשוט בשל העובדה שהוא צפוי לעבור הליך שלא מוכר לו. עם זאת, חשוב להבין את המשמעות הרבה שיש לבדיקות במכון ביחס לרישיון הנהיגה שלכם, ועל כן יש לבצע את ההכנות לבדיקות בצורה המיטבית.

שימוש בעורך דין תעבורה יוכל להכין אתכם בצורה טובה לבדיקות, ויחד עם עורך הדין תוכלו להבין מה בדיוק מצופה מכם. זכרו, כל שעליכם לעשות הוא להוכיח שהמצב שלכם מאפשר לכם לנהוג. אין לכם שום סיבה להילחץ.

המכון הרפואי מבצע מספר בדיקות לרבות: בדיקה של רופא, פסיכולוג, פסיכיאר, נרקולוג ועוד. חשוב לדעת כי המרב"ד מתאים את הבדיקות בהתאם לממצאיו של כל נפגע ונפגע, לכן לא כל אדם יעבור את אותן בדיקות. לקריאה מעמיקה בנושא, בקרו באתר.
בהחלט. ניתן להגיש ערר לוועדה הממוקמת בתל השומר, תוך 30 ימים מיום מתן ההודעה בעניין ההחלטה שהתקבלה. חשוב לדעת כי מדובר בהליך מסורבל ובעל חשיבות רבה לחייו של הנהג, לכן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה אשר בקיא בתחום הנ"ל.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת דרכים מה עושים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתנקטו במספר פעולות מהותיות בזירת התאונה. במאמר זה תוכלו למצוא מספר פרטים חשובים ושימושיים שיוכלו לשמש אתכם במקרה

תאונת דרכים עצמית

מדי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות דרכים אשר מתוכן גם תאונת דרכים עצמית. אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים אינם מבינים את ההבדלים בין

תאונת קורקינט חשמלי (גלגינוע)

הכלי "הקומפקטי" והזריז הזה המכונה בעברית גלגינוע, או בשפה מדוברת: קורקינט חשמלי, צבר תאוצה, והיום אנו רואים רבים שרוכשים את כלי הרכב דו-הגלגלי הזה, למטרות

תאונת אופניים

רוכבי אופניים ביום יום הם משהו שהולך ומשתלט לנו על שדה הראייה, רבים בוחרים לרכב על אופניים בגלל החיסכון הגדול בדלק, בשל הפעילות הספורטיבית וכן,

בוחן תנועה בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קשה, סביר להניח שנתקלתם בבוחן התנועה בזירת התאונה. חשוב שתבינו את המשמעות הרבה שיש למסקנותיו של בוחן התנועה שכן עלולות

תאונת דרכים הולך רגל

תאונות דרכים בהם מעורבים הולכי רגל מסתיימות בדרך כלל בפגיעות ובפציעות חמורות עד לגרימת מוות, כאשר הסיבה לכך הינה הגיונית, שהרי יחסי הכוחות אינם שווים

עונש מאסר בפועל בתאונות דרכים

תאונת דרכים היא אירוע שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מעורב בו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתאונה שבה יש נפגעים, ברכוש וכמובן בנפש.

תאונת דרכים במהלך שירות צבאי

השירות הצבאי הוא פרק משמעותי בחייו של אזרח במדינת ישראל. לעיתים, במהלך השירות עלולות להתרחש תאונות דרכים, שבעקבותיהן עלול הנהג למצוא את עצמו בהליך משפטי.

גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים

עבירות ההמתה הינן העבירות החמורות ביותר בחוק, זאת בהתחשב בכך שהחוק מתייחס לקדושת החיים כערך עליון, ומעוניין למנוע מקרי מוות ככל שניתן. כדי למגר את

אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? אחד הצעדים הראשונים שעליכם לבצע הוא החלפת פרטים עם שאר המעורבים בתאונה. אי החלפת פרטים עלול להוביל אתכם לעונש חמור במיוחד,

תאונת דרכים נהג צעיר

לצערנו הרב, ניתן לראות כי במדינת ישראל תאונות דרכים הן אירוע נפוץ אשר מתרחש מדי יום. מדובר בנתון מדאיג אשר עשוי להעיד על כך שנהגים

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, קבלת כתב אישום בעקבות המעורבות בתאונה יכולה ללא ספק להיות אירוע מאוד מטלטל. ישנם אזרחים רבים שהיו רחוקים מהאשמה פלילית

תאונת דרכים עם הרוגים

עבירות המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר בחוק הישראלי, כאשר חוק העונשין על גרימת מוות הוא המחמיר ביותר מבין העבירות השונות. בעבר חולקו עבירות ההמתה ל-3

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח מכונות בחוק תאונות הפקרה, מה שמתאר את שקורה בפועל בתאונות מסוג זה. תאונות פגע וברח הן תאונות בהן נמלט הנהג הפוגע מהמקום,

המתה בקלות דעת

בשנת 2019 חלה רפורמה חדשנית בעבירות ההמתה בישראל אשר באה לידי ביטוי באמצעות הרחבתן של סעיפי העבירות השונות. חשוב להבין כי הרפורמה שחלה בעבירות ההמתה

 תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית תגרור אחריה שימוע של הנהג האחראי למוות, מול קצין משטרה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה של המתה. צורת המוות שונה בכל מקרה,

תאונת טרקטורון

תאונות טרקטורון מתבצעות לרוב בשטחים פתוחים כמו שדות ושטחים מדבריים שאינם כבישים. האחראים להן יהיו בדרך כלל בני נוער העושים שימוש בטרקטורון לצורכי בילוי, מה

תאונת דרכים משאית

תאונת דרכים בה מעורבת משאית היא תמיד אירוע גדול. מעצם היותה של המשאית כלי רכב כבד וגדול, שבדרך כלל גם מכיל הרבה סחורה, כל חריגה

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן