בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף היא תהליך שהפך מוכר למדי בעשרות השנים האחרונות. למשל, חברות וארגונים רבים מקיימים את הבדיקה הזו במגוון רחב של סיטואציות לעובדים שלהם. התכלית של כל בדיקת פוליגרף, כולל בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים, היא לתת נופך של אמינות למושא הבדיקה בעיני מזמין הבדיקה. תאונות דרכים הן דבר שקורה כל הזמן במדינת ישראל לצערנו. במסגרת הדרישה לפיצויים מחברת הביטוח, ולעיתים אף במקרה שמוגש כתב אישום נגד הנהג הפוגע – לעיתים יש צורך בבדיקת פוליגרף. אם היה לכם חלק בתאונת דרכים ייתכן שתגלו שבדיקת פוליגרף מהווה פתרון פשוט ויעיל בסיטואציות בהן יש אי הסכמות כאלה או אחרות סביב סוגיית האשמה והגורמים של התאונה.

בטקסט הבא תוכלו לקרוא על הסיבות לקיום בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים, על האמינות של בדיקת פוליגרף, מתי קיימת דרישה לבדיקת פוליגרף בתאונות דרכים, על חשיבות בדיקת הפוליגרף בבית המשפט ועוד.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

ביצוע בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

כאשר מדובר בתאונת דרכים, לעיתים קרובות קשה לדעת מי האשם האמיתי במקרה. התשובה לשאלה הזו היא מהותית וחשובה, מפני שיש לה השפעה על גובה דמי הפיצוי שחברת הביטוח צריכה לשלם למבוטח. לעיתים קרובות חברת הביטוח מערימה קשיים רבים על המבוטחים בשביל להימנע מתשלום שהמבוטח משוכנע שמגיע לו.

אם אתם בטוחים בכל ליבכם ובמאת האחוזים שהצדק איתכם ואתם עומדים בתנאי הפוליסה – אתם יכולים לתבוע את חברת הביטוח, ולהציע להביא בדיקת פוליגרף שתוכיח שאתם דוברי אמת. ישנם לא מעט מקרים בהם חברת הביטוח תסכים להצעה, מפני שהם מאמינים שהם יוכלו להשתמש בבדיקה דווקא לטובת ההוכחת הטענה שלהם. עורך דין מקצועי לענייני תחבורה ותעבורה יוכל לסייע לכם לעבור את בדיקת הפוליגרף בתביעות תאונות דרכים בצורה המיטבית, כך שתוכלו להשתמש בה כדי לקבל מחברת הביטוח את הכסף שמגיע לכם.

אמינות בדיקת פוליגרף

אמינות בדיקת הפוליגרף מוטלת בספק פחות או יותר מיום המצאתו של הפוליגרף. ננסה להביא פה את הטיעונים העיקריים של כל אחד מהצדדים, ואת התייחסות בית המשפט בישראל לבדיקות פוליגרף כיום (הרבעון הרביעי של שנת 2021).

טיעונים בשבח הפוליגרף

חובבי ותומכי הפוליגרף מציגים לא אחת מחקרים המוכיחים שיש לבדיקות פוליגרף אחוזי הצלחה גבוהים מאוד (בין שמונים וחמישה לתשעים וחמישה אחוזים) בבדיקות בהן נעשה ניסיון להבחין בין הצהרת אמת ודבר שקר. עוד טוענים תומכי הפוליגרף כי איכות הבדיקה תלויה לא במכשיר אלא בבודק, ושזהו ההסבר להבדלים בין התוצאות השונות. לטענתם, ישנם גורמים רבים שיכולים להפחית מהפוטנציאל של הפוליגרף לאתר את האמת בצורה איכותית. למשל, ניסיונות שיבוש הבדיקה על ידי הנבדק עצמו, או המצב הגופני של הנבדק בעת הבדיקה. ישנן סיבות נוספות, אך בבסיס כולן עומדת הטענה שהבעיה היא לא באמינות המכשיר או הבדיקה, אלא בנבדק עצמו. לכן, כך הם טוענים, מדובר בבדיקה איכותית ואמינה.

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים
בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

טיעונים בגנות הפוליגרף

מתנגדי הפוליגרף טוענים שמדובר בבדיקה לא אמינה ושאי אפשר להסתמך עליה לשום לדבר, למעט ניטור לחץ הדם של הנבדק (ובוודאי שלא הבדלה בין אמת ושקר). טיעון אחד של המתנגדים הוא שמחקרים אכן הוכיחו את כך שכשאדם נכנס ללחץ – הנשימה, הדופק, וגם לחץ הדם שלו עולים. אולם, המחקרים הללו גם הוכיחו שהעלייה הזו משתנה בין בני אדם שונים. לכן שינוי בהם לא יעידו בהכרח על שקר.

טיעון אחר של אלו שחושדים באמינות של בדיקות פוליגרף הוא שהבדיקות חייבות להיות קצרות, ושהתשובות לשאלות שנשאלות בבדיקה חייבות להיות חיוביות או שליליות ובמילה אחת (כן ולא). שני הגורמים הללו משפיעים על הניסוח של השאלות – מה שיכול להציג את האמת בצורות שונות.

טיעון נוסף של מי שלא מקבלים את בדיקות הפוליגרף כבדיקות לגיטימיות לחקר האמת הוא שמחקרים נוספים שנעשו קובעים שמידת הדיוק במבחני הבחנה בין אמת ושקר על ידי פוליגרף עומדת רק על שישים אחוזים. נראה שתומכי הפוליגרף ומתנגדי הפוליגרף מסכימים באופן כללי על רוב העובדות, אך הם אינם מסכימים לגבי דרך הניתוח של העובדות הללו.

איך בית המשפט בישראל מתייחס לבדיקות פוליגרף?

ניתן לחלק את התשובה לשאלה, כיצד בית המשפט בישראל מתייחס לבדיקות פוליגרף, לשני חלקים לרבות: הפוליגרף כראיה במשפט הפלילי (כלומר מקרה בו מדינת ישראל תובעת אדם, למשל על עבירת תנועה שהובילה לתאונת דרכים) והפוליגרף כראיה במשפט האזרחי (כלומר מקרה בין שני אזרחים או אזרח וחברה, למשל אדם שתובע את חברת הביטוח שלו).

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים - accidents-adv

בישראל, כמו באירופה, בתי המשפט לא מכירים בלגיטימיות של בדיקות פוליגרף כשמדובר במשפט פלילי. אולם, בית המשפט כן מאפשר במקרים מסוימים להשתמש בבדיקת פוליגרף כדי להביא חיזוק לעדות אחרת. במשפט האזרחי בתי המשפט במדינת ישראל מאפשרים לעשות שימוש בבדיקת פוליגרף, ומקבלים אותה כראיה לגיטימית – אבל אך ורק אם כל הצדדים נתנו את הסכמתם לכך שהבדיקה תשמש כראיה. ככלל ניתן להצביע על מגמה שהתרחבה בשנים האחרונות לכך שבית המשפט מנסה להגביל ולצמצם את כוחם של "הסכמי פוליגרף" כאלה.

מה קורה אם מסרבים לעבור בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

חשוב להדגיש שבמדינת ישראל אין שום חוק שמחייב אף אדם להסכים לבצע בדיקת פוליגרף. אולם, לעיתים חברת הביטוח דורשת מהמבוטח לקיים בדיקת פוליגרף, כשהמבוטח לא חייב להסכים. במקרה שחברת הביטוח דוחה את תביעת המבוטח לפיצוי (שהוא חושב שמגיע לו לפי הפוליסה שיש לו) על בסיס חוסר ביצוע בדיקת פוליגרף – המבוטח זכאי להגיש תביעה נגד חברת הביטוח לבית המשפט. בבית המשפט יוכל המבוטח להציג ראיות שונות על מנת להוכיח את הטענות שלו לגבי נסיבות התאונה וזכאותו לפיצוי מחברת הביטוח.

כשמוגשת תביעה כזו לבית המשפט, בית המשפט עצמו ייטה להציע למבוטח להסכים לקיים את בדיקת פוליגרף על מנת שהמחלוקת הזו תיפתר יותר מהר על ידי כך שיחסך שלב הדיון בהוכחות. שוב, כמובן שאף אחד לא יכול להכריח את המבוטח להסכים לעבור בדיקת פוליגרף.

אם המבוטח דבק בסירובו לעבור בדיקת פוליגרף יחל שלב הדיון בהוכחות. לשלב הזה כדאי להגיע מוכנים ככל האפשר, כולל פירוט מסודר של כל הראיות אשר תומכות בטענות המבוטח. מאחר והמבוטח מנסה להוציא מחברת הביטוח כסף – חובת ההוכחה חלה עליו. כלומר, על המבוטח להביא הוכחות כי הסיבות לתאונה אכן התקיימו כפי שהוא טוען.

מתי קיימת דרישה לבדיקת פוליגרף – תאונת דרכים עצמית

מרבית המקרים בהם חברת הביטוח ידרשו מהמובטח לעבור בדיקת פוליגרף הם מקרים שבהם תאונת הדרכים הייתה תאונת דרכים עצמית. יש שתי סיבות עיקריות לכך שחברת הביטוח תדרוש בדיקת פוליגרף בתאונת דרכים עצמית:

  1. בתאונות דרכים עצמיות, בדרך כלל אין דרך להוכיח את הטענות של הנהג המבוטח והפגוע, מפני שהוא היה האדם היחיד שהיה נוכח בעת שהתאונה קרתה. ללא עדים או הוכחות נוספות, אין לחברת הביטוח דרך לדעת מה באמת קרה בזירת התאונה מלבד עדות הנהג המבוטח, שכדי להוסיף לה אמינות – צריכה להיות מחוזקת בבדיקת פוליגרף.
  2. בשל מקרים של נהגים שביצעו תאונת דרכים עצמית מתוך כוונות זדון, כלומר עשו זאת על מנת לקבל את דמי הפיצויים שפוליסת הביטוח שלהם מקנה להם – חברות הביטוח החלו לדרוש ביצוע של בדיקת פוליגרף של המבוטח כשמדובר בתאונת דרכים עצמית. כך למעשה חברות הביטוח מוודאות שמדובר בתאונה אמיתית ולא בניסיון גניבה.

יחד עם זאת חשוב לציין שלא בכל תאונת דרכים עצמית חברת הביטוח תדרוש שתתבצע בדיקת פוליגרף. אמנם מדובר ברוב מקרי התאונה העצמית, אבל הגורם העיקרי להעלאת הדרישה לביצוע בדיקת פוליגרף בגין תביעות פיצויים תאונות דרכים הוא, כאשר עולות מספר סתירות בחקירה העצמאית שחברת הביטוח עורכת, וכתוצאה מכך מתעוררות שאלות סביב הנסיבות שגרמו להתרחשות התאונה.

מתי קיימת דרישה לבדיקת פוליגרף – דרישת פיצויים שלא התקבלה

מקרה נוסף שבמסגרתו עשויה לעלות דרישה לבצע בדיקת פוליגרף הוא מקרה שהמבוטח לא מקבל את הכסף שהוא חושב שמגיע לו מחברת הביטוח. המבוטח רשאי לדרוש מחברת הביטוח לעבור בדיקת פוליגרף, מתוך מחשבה שהבדיקה תוכיח את אמיתות דבריו. במצב של התרחשות תאונת דרכים הנפגע יכול ליזום ואף לגשת ולבצע בדיקת פוליגרף – חברת הביטוח חייבת לקבל את התוצאות של הבדיקה ולפעול לפי התוצאות הללו.

בנוסף, חשוב מאוד לציין שתוצאות בדיקת פוליגרף שהוזמנה על ידי הנפגע לא יכולה לעבוד לטובת שני הצדדים. היא לא יכולה לעבוד לטובת שני הצדדים מפני שאם המבוטח יימצא שהוא דובר אמת, בדיקת הפוליגרף יכולה לשמש כראייה מכרעת לטובתו. אולם, אם יימצא שהמבוטח שיקר בטענותיו – לבדיקת הפוליגרף הזו לא תהיה שום חשיבות ואף שימוש לא יעשה בה.

טיפים בנושא הסכם פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים - accidents-adv

בדיקת פוליגרף תמיד תעשה בכפוף לחתימה על "הסכם פוליגרף" רשמי שיחתם בין המבוטח לחברת הביטוח. בדיקת הפוליגרף תעשה אך ורק ביחס לתאונת הדרכים הספציפית המדוברת. הנה כמה טיפים שחשוב שתדעו כשאתם חותמים על הסכם פוליגרף:

  • כדאי שתדעו כי המבוטח הנפגע, יכול לסרב לביצוע של בדיקת פוליגרף גם אם הוא כבר חתם על הסכם פוליגרף. בנוסף – לסירוב שלו לא תהיה שום השפעה על התביעה.
  • בנוסף, על חברת הביטוח חלה החובה להביא לידיעתו של המבוטח באופן מפורש גם בעל פה וגם בכתב שזו זכותו לקבל סיוע וליווי של עורך דין לפני הוא חותם על הסכם פוליגרף. במידה וחברת הביטוח לא עשתה כן – זו יכולה להיות עילה לתביעה נוספת.
  • במידה וחברת הביטוח היא זו שדרשה את קיום בדיקת הפוליגרף – העלות של בדיקת הפוליגרף צריכה להיות ממומנת על חברת הביטוח, והמבוטח לא חייב לשלם עליה.

החשיבות בדיקת הפוליגרף בבית המשפט

בהתאם לפסיקות קודמות שניתנו בנושא, בית המשפט אינו מחויב לתת את מלוא המשקל של ראיה לגיטימית לתוצאות של בדיקת פוליגרף. אולם יש מקום ואף חשיבות לציין את העובדה שאם מדובר במקרה שישנו הסכם חתום המאשר את בדיקת הפוליגרף, שבמסגרתו המבוטח הנפגע נתן את הסכמתו לכך שהוא יעבור הבדיקה הזו – בית המשפט ככל הנראה כן יכיר בתוצאות הבדיקה.

באופן כללי ניתן לומר שכששופט נדרש לתת פסק דין במקרה בו נעשה שימוש בבדיקת פוליגרף כהוכחה, עליו להביא בחשבון מספר שיקולים שיעמדו בבסיסו של פסק הדין. בין השיקולים האלה ניתן למצוא את הרקע וכלל הפרטים הרלוונטיים, התוצאות של בדיקת הפוליגרף עצמן וכמובן ראיות נוספות שהובאו במהלך הדיון בפני בית המשפט.

בדיקת פוליגרף, סיכום

ראשית, חשוב להדגיש שכל האמור בטקסט לעיל לא מהווה ואף לא מנסה להוות תחליף לייעוץ משפטי הניתן על ידי איש מקצוע מוסמך . בנוסף, כל המידע המצוי בסקירה המובאת לפניכם משמש כמידע כללי בלבד והשימוש בו נעשה באחריות הקורא.

לסיכום, בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים הן לא בגדר חובה – אך בכל זאת נפוצות למדי. את הדרישה לבדיקת פוליגרף יכולים להגיש גם המבוטח וגם חברת הביטוח. בדיקות פוליגרף יכולות להוות ראיה לגיטימית בדין אזרחי – בתנאי ששני הצדדים חתמו על "הסכם פוליגרף". בעת חתימה על הסכם כזה כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.

 

 

בדרך כלל כאשר מדובר בתאונת דרכים עצמית עשויה חברת הביטוח לבקש מהנפגע לבצע בדיקת פוליגרף. חשוב להבין כי בתאונת דרכים עצמית אין עדים נוספים מלבד הנהג, ולכן יש קושי להוכיח את טענותיו. לעוד מידע, ניתן למצוא במאמר המלא.
באופן כללי, בית המשפט אינו מחויב לתת את מלוא המשקל בהתייחס לתוצאה שהתקבלה בבדיקת פוליגרף, אך יחד עם זאת במקרה שהנפגע הסכים לביצוע הבדיקה ואף חתם על הסכם בעניין, ייתכן ובית המשפט אכן יטה להכיר בתוצאות הבדיקה.
דוגמאות לתיקי תאונות דרכים בהם סייענו

 מייל אישי: [email protected]

 מייל אישי: [email protected]

עוד בנושא

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת שרשרת

תאונות דרכים בישראל הן תרחיש מצער שעליו עלולים להיקלע כלל הנהגים השונים, גם אם אינם אשמים בגרימתה של תאונת הדרכים. ניתן לראות כי בהתרחשותה של

הגשת תביעה נגד קרנית אחרי תאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות מדי יום ברחבי הכבישים השונים במדינת ישראל. לצערנו הרב, בהתאם לנתונים העגומים כל אחד מאיתנו הנוסעים, הנהגים והולכי הרגל, עשוי למצוא את

תאונת דרכים ילדים

תאונת דרכים היא חוויה קשה וטראומתית לכל המעורבים בה, על אחת וכמה וכמה תאונת דרכים מעורבים בה ילדים. בהתאם לגופם העדין, עשויים הילדים לחוות פגיעות

תאונת דרכים כתאונת עבודה

לצערנו הרב ניתן לראות כי בשנים האחרונות חל ריבוי בהתרחשותן של תאונות הדרכים במדינת ישראל. תאונות אלו עשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך חיינו, הן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת אופנוע וקטנוע

בשנים האחרונות ניתן לראות כי מתרחשות תאונות רבות ברחבי כבישי ישראל בדרגות חומרה שונות החל מפציעות המוגדרות כקלות ועד לפגיעות חמורות אשר עשויות לכלול אובדן

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות

כאב, סבל ועוגמת נפש בתאונת דרכים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות הדרכים נהפכו לחלק מן "השגרה" העגומה במדינת ישראל. בהתאם לנתון הנ"ל, ניתן להסיק כי מרבית האנשים חוו תאונה בעצמם במהלך

נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

בעת התרחשות תאונת דרכים עשויים להתרחש שני נזקים מהותיים, האחד נזק רכוש לרכב או לכלי ממונע אחר, והשני הוא נזק גוף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי

מחשבון פיצויים תאונות דרכים

תאונות דרכים נהפכו לחלק מהשגרה העגומה במדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות להיכרות עם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(פלת"ד). מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן

זיוף פציעה בתאונת דרכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה במספר תאונות הדרכים ברחבי הכבישים השונים. תאונות אלו עשויות לגרום לנזקים מהותיים הן גופניים והן נזיקיים. מרבית מן המעורבים בתאונת

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים מי אשם

לאחר התרחשות תאונת דרכים, אחת השאלות המרכזיות אשר מעסיקות את המעורבים בה, מתייחסת לנטל האשמה. חשוב להבין כי לשאלת האשם חשיבות רבה הן בפן הפלילי

תאונת דרכים בדרך לעבודה

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה ככל תאונה המתרחשת בדרך למשמרת, בעת השיבה הביתה ובכל השעות שמתחילת יום העבודה ועד סופו, לרבות תאונות